Technologie, zařízení pro vstřikování plastů a jejich opravy
Postupně sem budu dávat nějaké zajímavé fota s popisem konkrétních zařízení. Dále pak jejich typických závad a způsoby opravy.
Jako první vlaštovku sem dám temperační zařízení HB therm.
Temperační zařízení slouží k udržení a regulaci teploty formy.
Před zahájením vstřikování je potřeba některé formy temperovat na konkrétní teplotu aby vstřikování bylo vůbec možné.
Teplota formy je dána typem vstřikovaného materiálu. Například u polyamidu 6 je to 80-90°C
Temperační zařízení obsahuje čerpadlo výměník tepla, nádrž, topné tělesa, regulaci atd.
Zařízení je spojeno s rozvodem chladící technologické vody na jedné straně a sekundárním okruhem přez vlastní čerpadlo s formou.
Před začátkem vstřikování zařízení temperuje formu vlastními tělesy na nastavenou teplotu.
Během vstřikování dochází k ohřívání formy vstřikovaným materiálem, teplota stoupá a je nutné tuto teplotu snížit.
K tomu slouží externí chladící okruh technologické vody pro celou lisovnu.
Pokud teplota stoupá otevře selenoid přívod vody do výměníku. /u velmi kvalitních temperačních zařízení přívod vody reguluje proporcionální ventil./
řídící elektronika reguluje teplotu a buď-to topí a nebo chladí respektive spíná příslušné prvky a tak udržuje teplotu v toleranci.Vložím pro představu několik foto jak to uvnitř vypadá.
Jako první vlaštovku sem dám temperační zařízení HB therm.
Temperační zařízení slouží k udržení a regulaci teploty formy.
Před zahájením vstřikování je potřeba některé formy temperovat na konkrétní teplotu aby vstřikování bylo vůbec možné.
Teplota formy je dána typem vstřikovaného materiálu. Například u polyamidu 6 je to 80-90°C
Temperační zařízení obsahuje čerpadlo výměník tepla, nádrž, topné tělesa, regulaci atd.
Zařízení je spojeno s rozvodem chladící technologické vody na jedné straně a sekundárním okruhem přez vlastní čerpadlo s formou.
Před začátkem vstřikování zařízení temperuje formu vlastními tělesy na nastavenou teplotu.
Během vstřikování dochází k ohřívání formy vstřikovaným materiálem, teplota stoupá a je nutné tuto teplotu snížit.
K tomu slouží externí chladící okruh technologické vody pro celou lisovnu.
Pokud teplota stoupá otevře selenoid přívod vody do výměníku. /u velmi kvalitních temperačních zařízení přívod vody reguluje proporcionální ventil./
řídící elektronika reguluje teplotu a buď-to topí a nebo chladí respektive spíná příslušné prvky a tak udržuje teplotu v toleranci.Vložím pro představu několik foto jak to uvnitř vypadá.
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
jj ,rád si přečtu něco z praxe.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Příspěvky: 1035
- Registrován: 6. 3. 2021, 12:50
Hm, já tem teda nic pro zahradní techniku nevidím - teda pokud na zahradě nemáš třeba Lüdecke a nebo Staubli
https://www.gumex.cz/plastikarske-rychl ... e-01794130
Sancho sa vždycky ozve, když někdo napíše kravinu..no žádný učený z nebe nespadl no né. Ale je třeba uvést věci na pravou míru, aby jsme nešířili bludy.
Tady jsou Hasco je to obdoba lüdecke a jiných v Evropě používaných.
Mají být komatabilní ono to vzájemě pasuje, ale někdy netěsní zvláště když jsou rychlospojky použité a pak přijde nová forma s nátrubky od jiného výrobce a ono to kape. Ty O-kroužky jdou vyměnit za pár sekund pokud má rychlospojka zpětný ventil, tak je to hned. To se veme šroubovák zatlačí se vnitřní kroužek dovnitř a doboku a tak zůstane zaaretovaný. Pak stačí vzít ostrou pevnou pinzetu, zapíchnout do O-kroužku, vytáhnout jej a dát nový. Když je rychlospojka bez zpětného ventilu, musí se z hadice sundat a vhodným přípravkem třeba hřebík se správnou velikostí hlavičky a tím se zatlačí vnitřní kroužek dovnitř. Dá se to dělat na svěráku a hřebík se pak sevře do čelistí aby to zůstalo zaaretované. Ale bacha na oči hřebík může vyletět !
Já jsem si vzal vhodný šroub s větší hlavou, tu osoustružil. Prostrčím šroub rychlospojkou a zezadu dám podložku a utáhnu matici a už se může měnit.
K těm O-kroužkům:
Hasco má například u velikosti rychlospojky 13 O-kroužek 12x2 no a oprava za minutu o-kroužek 1kč vitonový cca za 10 no a hned je ušetřené minimálně pětikilo
Sancho a co říkáš na tu spletici hadic a trubek v H-Béčku ?
Tady jsou Hasco je to obdoba lüdecke a jiných v Evropě používaných.
Mají být komatabilní ono to vzájemě pasuje, ale někdy netěsní zvláště když jsou rychlospojky použité a pak přijde nová forma s nátrubky od jiného výrobce a ono to kape. Ty O-kroužky jdou vyměnit za pár sekund pokud má rychlospojka zpětný ventil, tak je to hned. To se veme šroubovák zatlačí se vnitřní kroužek dovnitř a doboku a tak zůstane zaaretovaný. Pak stačí vzít ostrou pevnou pinzetu, zapíchnout do O-kroužku, vytáhnout jej a dát nový. Když je rychlospojka bez zpětného ventilu, musí se z hadice sundat a vhodným přípravkem třeba hřebík se správnou velikostí hlavičky a tím se zatlačí vnitřní kroužek dovnitř. Dá se to dělat na svěráku a hřebík se pak sevře do čelistí aby to zůstalo zaaretované. Ale bacha na oči hřebík může vyletět !
Já jsem si vzal vhodný šroub s větší hlavou, tu osoustružil. Prostrčím šroub rychlospojkou a zezadu dám podložku a utáhnu matici a už se může měnit.
K těm O-kroužkům:
Hasco má například u velikosti rychlospojky 13 O-kroužek 12x2 no a oprava za minutu o-kroužek 1kč vitonový cca za 10 no a hned je ušetřené minimálně pětikilo
Sancho a co říkáš na tu spletici hadic a trubek v H-Béčku ?
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
-
- Příspěvky: 1035
- Registrován: 6. 3. 2021, 12:50
Klasika , a ta kabeláž to samý.
Životnost rychlospojky z zahrady by tam byla asi tak půl hodiny.
Btw - ty kroužky nejsou (u těch lepších rychlospojek) obyčejný Viton, ale Viton "poněco" - oni obvykle tvrdí poPTFE.
Pak to běhá daleko lepší.
Kroužky se mění běžně, ovšem v okamžiku, kdy se nasekne (stačí i málo) ten mosazný trn (ta trubka), tak to pak xxxxx ty kroužky furt, pak se musí vyměnit celá samec.
Jo a Arburg míval kdysi svoje vlastní rychlospojky (celoplastové - třeba jsou na jejich rotametrech) a ty se nenesekávaly, nekorodovaly (nebylo co) a pokud je nezničil nějaký bezmozek, tak byly prakticky navždy.
Jiná doba.
Tak tak je to v originále poteflonovaný Viton a právě proto, že je nějaký jak píšeš XXXX rve do poškozeného nátrubku tak jsem dával a dávám obyčejné NBR kroužky optimálně 70sha ono v chladícím okruhu je občas nepatrné množství oleje seřizovači to pak někde mrsknou do bedny s hyd. hadicema a EPDM boptnaly.
Mírně naťuklé nátrubky se dají přejet jehlovým pilníkem přímo na formě i na lisu.
Arburg plastové rychlospojky znám na Allrounderu byly na vodním rozvaděči s průtokoměry.
HB-čko sice nevypadá učesaně ale je to dané i minimálním poloměrem ohybu tech PTFE opletených vysokoteplotních hadic.
Celkově materiálově a konstrukčne je to solidně udělané. Dokonce i kdosi přemýšlel nad tím aby nebyl temperovaný rozvaděč a daly za něj izolaci. Dokonce i ten chladič SSR je dobře umístněný. ventilátor motoru čerpadla nasává vzduch od předu temperáku a chladí jak elektroniku, tak i chladič. Všechno je relativně přístupné, ale oprava je při použití nových dílů neskutečně drahá repase čerpadel a oprava elektroniky, přetěsnění proporcionálu atd je možné řešení, ale není to nic jednoduchého.
často odchází snímač tlaku dostane se do něj voda, protože je špatně konstuován. Voda + elektronika ve snímači to nejde dohromady.
Pak lezou ze snímače divné signály temperák dělá co nemá a zachraní to pojistný ventil za doprovodu zvukových a kouřových "parních" efektů... Další častá závada je přilepené šoupě proporcionálního ventilu chladící vody. Netesnost hřídelky šoupátka proporcionálu.
Nejvíc škody nadělají údržbáři. Nahoře je taková mosazná armatura se vzdušníkem. To je ten kloubouček v kterém se shromažďuje vzduch a z tama se odvádí do vratky. Aby temperák hezky běžel bez bublinek...No a nějaký jouda to rozebral a zapoměl kam ta nerez kulička patří. No tak ji dal tam kam nepatří šup a oběžné kolo z čerpadla z materiálu PEEK bylo z jedné strany omleté raz dva cca 120Euro
Jinak je to vymakané měří to průtok ureguluje to teplotu v desetině i hůř třeba +/- 0,3°C max Má to automatické vyprázdnění a vyfouknutí formy / to jsou ty selenoidy z venku / Za ty peníze aby né
Mírně naťuklé nátrubky se dají přejet jehlovým pilníkem přímo na formě i na lisu.
Arburg plastové rychlospojky znám na Allrounderu byly na vodním rozvaděči s průtokoměry.
HB-čko sice nevypadá učesaně ale je to dané i minimálním poloměrem ohybu tech PTFE opletených vysokoteplotních hadic.
Celkově materiálově a konstrukčne je to solidně udělané. Dokonce i kdosi přemýšlel nad tím aby nebyl temperovaný rozvaděč a daly za něj izolaci. Dokonce i ten chladič SSR je dobře umístněný. ventilátor motoru čerpadla nasává vzduch od předu temperáku a chladí jak elektroniku, tak i chladič. Všechno je relativně přístupné, ale oprava je při použití nových dílů neskutečně drahá repase čerpadel a oprava elektroniky, přetěsnění proporcionálu atd je možné řešení, ale není to nic jednoduchého.
často odchází snímač tlaku dostane se do něj voda, protože je špatně konstuován. Voda + elektronika ve snímači to nejde dohromady.
Pak lezou ze snímače divné signály temperák dělá co nemá a zachraní to pojistný ventil za doprovodu zvukových a kouřových "parních" efektů... Další častá závada je přilepené šoupě proporcionálního ventilu chladící vody. Netesnost hřídelky šoupátka proporcionálu.
Nejvíc škody nadělají údržbáři. Nahoře je taková mosazná armatura se vzdušníkem. To je ten kloubouček v kterém se shromažďuje vzduch a z tama se odvádí do vratky. Aby temperák hezky běžel bez bublinek...No a nějaký jouda to rozebral a zapoměl kam ta nerez kulička patří. No tak ji dal tam kam nepatří šup a oběžné kolo z čerpadla z materiálu PEEK bylo z jedné strany omleté raz dva cca 120Euro
Jinak je to vymakané měří to průtok ureguluje to teplotu v desetině i hůř třeba +/- 0,3°C max Má to automatické vyprázdnění a vyfouknutí formy / to jsou ty selenoidy z venku / Za ty peníze aby né
Naposledy upravil(a) kenybz dne 7. 10. 2021, 11:21, celkem upraveno 2 x.
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
ještě dám pár foto zmiňovaného snímače tlaku a proporcionálního ventilu.
Ventil je v podstatě servomotor bez zpětné vazby. Temperák si po zapnutí nareferuje krajní polohy.
A protože to šoupě někdy přiroste k té armatuře motorek nemá sílu jej uvolnit, tak to přestane fungovat.
V rozebraném čidle je vidět nevhodný způsob utěsnění / okroužek zapuštěný v mosazném těle dosedá na keramiku senzoru. Ta jaxi nemá pravidelný tvar/ při dotažení se karamika nesevře rovnoměrně a nedosedne to přesně na O-kroužek. Pak se stane že to prostě netěsní, snímač se zaplní vodou atd...jinak teda ten snímač za 13 tisíc jsem opravil.
Ještě přidám foto displeje akorát nemám jiné foto kde jsou zobrazeny všechny procesní hodnoty.
Takže toto byl stručný popis Tlakového temperačního zařízení s uzavřeným okruhem /bez nádrže/. Tlakový temperák může mít provozní teplotu s vodou nad 100°C běžně i 160. Má následující výhody: vysoká temperační teplota voda neobsahuje kyslík nebo spíš minimum, temperační okruhy ve formě tolik nekorodují. Nevýhody ? Cena, složitost, forma musí perfektně těsnit. V případě prasknutí hadice se z temperáku stane nebezpečný generátor horké páry. Elektronika to samozřejmě pozná a ihned jej vypne. Každopádně se musí dávat pozor na stav hadic ke formě, aby se někde neskříply, aby se nerozpojila rychlospojka.
Používají se speciální vysokoteplotní opletené hadice s izolací i bez s rychlospojkama se zpětnýmy ventily to samé nátrubky na formě musí mít zpětné ventily.
Příště popis obyčejného temperáku s otevřeným okruhem s beztlakou nádrží.
Ventil je v podstatě servomotor bez zpětné vazby. Temperák si po zapnutí nareferuje krajní polohy.
A protože to šoupě někdy přiroste k té armatuře motorek nemá sílu jej uvolnit, tak to přestane fungovat.
V rozebraném čidle je vidět nevhodný způsob utěsnění / okroužek zapuštěný v mosazném těle dosedá na keramiku senzoru. Ta jaxi nemá pravidelný tvar/ při dotažení se karamika nesevře rovnoměrně a nedosedne to přesně na O-kroužek. Pak se stane že to prostě netěsní, snímač se zaplní vodou atd...jinak teda ten snímač za 13 tisíc jsem opravil.
Ještě přidám foto displeje akorát nemám jiné foto kde jsou zobrazeny všechny procesní hodnoty.
Takže toto byl stručný popis Tlakového temperačního zařízení s uzavřeným okruhem /bez nádrže/. Tlakový temperák může mít provozní teplotu s vodou nad 100°C běžně i 160. Má následující výhody: vysoká temperační teplota voda neobsahuje kyslík nebo spíš minimum, temperační okruhy ve formě tolik nekorodují. Nevýhody ? Cena, složitost, forma musí perfektně těsnit. V případě prasknutí hadice se z temperáku stane nebezpečný generátor horké páry. Elektronika to samozřejmě pozná a ihned jej vypne. Každopádně se musí dávat pozor na stav hadic ke formě, aby se někde neskříply, aby se nerozpojila rychlospojka.
Používají se speciální vysokoteplotní opletené hadice s izolací i bez s rychlospojkama se zpětnýmy ventily to samé nátrubky na formě musí mít zpětné ventily.
Příště popis obyčejného temperáku s otevřeným okruhem s beztlakou nádrží.
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
Mohl jsem pouzit vhodnejsi slovo. V jedne firme jsem ty zahradni spojky videl a plastove...rikam to nedelate dobre...no museli se presvedcit sami. Ono kdyz to nekde povoli a masina jede v automatu a voda srika vsude a do vseho nez k tomu nekdo prinde tak je skoda velika. Napr. Do.formy na vstrikovaci valec..je lepsi pouzit to.co tam ma byt. Ekonomicke reseni je pouzit natrubky na hadice, motexky a hadice kvalitnejsi alespon semperit MP20 zahradni hadice nejsou vhodne. Jsou z PVC motexka to neutesni furt to kape casem ztvrdnou kdyz se na ne dostane trochu oleje. Mam tam.chyby pisu z mobilu tak edit az budu na pc
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
-
- Příspěvky: 1035
- Registrován: 6. 3. 2021, 12:50
na internetu nejvíc miluju to, že se člověk konečně dozví nějaké novinky - které po 30ti letech na dílně zatím nezjistil.
Třeba že zahradní rychlospojka a Hasco na temperáku (co vidí denně) je stejný případné detailisty dopředu upozorňuji, že se mi toho úplně správnýho samce nechtělo hledat, takže na fotce je typ s hranou (místo jednoduchého kužele) co se používá o 2m vedle - na nasavačích od Pio - z hlediska rozměrů a principu to ale samozřejmě do sebe jde. Samice je pak správná - origoš Hasco.
Třeba že zahradní rychlospojka a Hasco na temperáku (co vidí denně) je stejný případné detailisty dopředu upozorňuji, že se mi toho úplně správnýho samce nechtělo hledat, takže na fotce je typ s hranou (místo jednoduchého kužele) co se používá o 2m vedle - na nasavačích od Pio - z hlediska rozměrů a principu to ale samozřejmě do sebe jde. Samice je pak správná - origoš Hasco.
Kvízová otázka za 2 body: poznej 7 rozdílů a napiš, proč jedna spojka bude fungovat furt, a druhá vydrží jen 1/2 hodiny.Sancho Panza píše: ↑8. 10. 2021, 10:32 na internetu nejvíc miluju to, že se člověk konečně dozví nějaké novinky - které po 30ti letech na dílně zatím nezjistil.
Třeba že zahradní rychlospojka a Hasco na temperáku (co vidí denně) je stejný
Nápověda: O-kroužek je ze stejného materiálu, obě jsou mosazné, obě mají připojovací závit 3/4". PS. Ano, když se dají ty obrázky vedle sebe, tak jsou rozměrové odchylky viditelné (i přes panoramatické zkreslení).
Když jsem psal svůj původní dotaz, tak jsem je vedle sebe neměl. Jen jsem si pamatoval, jak ta Gardena-spojka zhruba vypadá.
Naposledy upravil(a) Mex dne 8. 10. 2021, 6:53, celkem upraveno 2 x.
podľa mňa je rozdiel len v kvalite. tie záhradné plastové samozrejme nikto nemyslel, možno okrem sanča.
záhradné mosadzné seká nejaký "číňan" a nemusí garantovať rozmery, tvar a pracovný tlak, lebo záhrada
no a ten Hasco na to trochu dbá, tak má vyššiu odolnosť.
PS. doma mám tiež tie mosadzné a na pohľad ich určite nerozoznáš, určite nie na fotke
záhradné mosadzné seká nejaký "číňan" a nemusí garantovať rozmery, tvar a pracovný tlak, lebo záhrada
no a ten Hasco na to trochu dbá, tak má vyššiu odolnosť.
PS. doma mám tiež tie mosadzné a na pohľad ich určite nerozoznáš, určite nie na fotke