zajímavost - motor/ojnice
Jako laik bych rekl, ze to ma vliv na zatizeni a tedy i dimenzovani spoje ojnice/pist:
V pripade extremne kratke ojnice bude v dolni/horni uvrati snaha ten pist tlacit/tahnout i do strany - tedy nutnost materialove dimenzovat ten spoj i pro stranove vychylky, kdezto v pripade extremne dlouhe ojnice tam bude vicemene pouze tlak/tah nahoru/ dolu.
V pripade extremne kratke ojnice bude v dolni/horni uvrati snaha ten pist tlacit/tahnout i do strany - tedy nutnost materialove dimenzovat ten spoj i pro stranove vychylky, kdezto v pripade extremne dlouhe ojnice tam bude vicemene pouze tlak/tah nahoru/ dolu.
Naposledy upravil(a) lapa dne 20. 2. 2022, 4:37, celkem upraveno 1 x.
Kostka těžko vysvětlí úsečce, natož bodu, že život má i jiné dimenze než má ten jejich ...
Delší ojnice znamená i potřebu vyššího bloku tj. dražší na výrobu, víc materiálu. Víc materiálu zase dovede odebrat víc tepla. Víc materiálu znamená větší váhu, větší váha znamená větší potřebu výkonu.
Míň materiálu u kratší ojnice bude potřebovat výkonnější chlazení. Větší tlaky na stěny u kratší ojnice budou vyžadovat lepší mazání, lepší materiály.
U menší ojnice bude větší kývavý pohyb, větší nápor na uložení pístního čepu. Kratší ojnice váží míň, opět lepší pro výkon. Bude taky mít větší tuhost.
Míň materiálu u kratší ojnice bude potřebovat výkonnější chlazení. Větší tlaky na stěny u kratší ojnice budou vyžadovat lepší mazání, lepší materiály.
U menší ojnice bude větší kývavý pohyb, větší nápor na uložení pístního čepu. Kratší ojnice váží míň, opět lepší pro výkon. Bude taky mít větší tuhost.
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
-
- Sponzor fora
- Příspěvky: 8173
- Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
- Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
U jednoho typu vysokotlakého kompresoru bývala častá závada, že začal podcházet píst vysokotlakého stupně. Výrobce šetřil, dal krátkou ojnici a nepoužil křižák a píst vykotlal válec do oválu, protože měl malý průměr, vysoký tlak a kvůli krátké ojnici velkou boční složku síly.
Aleš Procháska
U závodních motorů jsou osvědčené poměry délky ojnic a zdvihu ,kdo nevěří ať si koupí brzdu a přijde na to sám ,rozhodně k nim nepatří krátké ojnice v poměru vrtání zdvih a ani extrémně dlouhé.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Ne, to je teď o poměrech délky ojnice a zdvihu ,né o poměrech vrtání a zdvihu .
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
podčtvercové, čtvercové a nadčtvercové se řeší z hlediska zdvihu a vrtání a jsou duležité pro otáčky motoru...tady ta otázka nemění vrtání ani zdvih
edit...já než něco napíšu tak tu odpoví dvacet lidí...
edit...já než něco napíšu tak tu odpoví dvacet lidí...
Masso, stroje všemožný, autoservis, amatérské závody Nissan GTR
-
- Příspěvky: 1035
- Registrován: 6. 3. 2021, 12:50
levému obrázku bych neříkal motor, ale "zařízení co změní tvar a fci hned s prvním spuštěním"
ono nelze říct co je lepší, záleží hlavně na otáčkách motoru novodobý vysokootáčkový motor bude mít kratší ojnici, staré pomaloběžné motory delší.. zajímavě popsaná teorie je v dobových knihách o konstrukci spalovacích motorů, bohužel si nepamatuju název, obecně nelze ale říct co je lepší
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
Modros:
Doba, kdy se mi hodne libilo v recenzi o Lancii Stratos Integrale - volne cituji
... jedovate brzdy, ktere slouzi presne podle sloganu, ze prijde chvile, kdy budete potrebovat byt strasne rychle strasne pomali ...
je uz sice pryc, ale hezke kousky si rad prohlidnu i ted .
Doba, kdy se mi hodne libilo v recenzi o Lancii Stratos Integrale - volne cituji
... jedovate brzdy, ktere slouzi presne podle sloganu, ze prijde chvile, kdy budete potrebovat byt strasne rychle strasne pomali ...
je uz sice pryc, ale hezke kousky si rad prohlidnu i ted .
Naposledy upravil(a) lapa dne 21. 2. 2022, 2:43, celkem upraveno 1 x.
Kostka těžko vysvětlí úsečce, natož bodu, že život má i jiné dimenze než má ten jejich ...