Čumím v telce na pořad "Letecké katastrofy", je opravdu hodně případů,
že se letadlo s nějakým průserem podaří nouzově dostat až na letiště,
ale nestačí mu dráha - sedlo příliš daleko, nejdou brzdy, musí přistávat nadměrnou rychlostí apod.,
pak by brzdný padák vypuštěný z ocasu mohl významně pomoci, proč se to nepoužívá ?
Proč nemají dopravní letadla brzdný padák ?
Spočítej si počet startů a přistání všech letadel za rok a počet nehod jako je vyjetí z dráhy.
Aby jsi to letadlo mohl brzdit padákem tak bys ho musel upravit ,a tu cenu si neumím představit.
Aby jsi to letadlo mohl brzdit padákem tak bys ho musel upravit ,a tu cenu si neumím představit.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Dobrá otázka. Za vším budou finance. Občas něco spadne, ale lidé rychle zapomenou. Před pár dny byl zrovna kapitán hovorný a hlásil vzletovou hmotnost 82tun. Upřímně jsem čekal, že ta potvora plně naložena a natankovaná váží víc. Neříkají to často asi dobá nálada. Pokud se letadlo nemá s padákem přetrhnou bude to znamenat upravy v konstrukci, zvýšení hmostností, zmenšení přepravy carga a to přeci nikdo nechce.
současná dopravní letadla nemají padák protože ho prostě a jednoduše nepotřebují
těch několik málo případů kdy by se to MOŽNÁ vyplatilo je naprosto zanedbatelných
pro brždění mají jiné daleko chytřejší a praktičtější systémy, počínaje výkonnými vztlakovými klapkami které snižují přistávací rychlost
rušiče vztlaku, aerodynamické brzdy
výkonné obraceče tahu (reverzy) v motorech
výkonné brzdy v kolech
tohle všechno je je schopno dopravák typu B737/A320 ubrzdit z nějakých +- 300 km/hod při dosednutí na nějakých 30-50 km/hod při pojíždění na pár stovkách metrů
typicky na první třetině běžné dráhy
cvaknutím vypínače to lze za jízdy všechno uklidit a znovu použít - na rozdíl od padáku
navíc brzdy v kolech a reverzy dokáží letadlo zastavit až na nulu, na reverzy se dá i couvat
padák je tam od nějakých 100km hod k ho...
.....
TU104 takové systémy prostě neměl
těch několik málo případů kdy by se to MOŽNÁ vyplatilo je naprosto zanedbatelných
pro brždění mají jiné daleko chytřejší a praktičtější systémy, počínaje výkonnými vztlakovými klapkami které snižují přistávací rychlost
rušiče vztlaku, aerodynamické brzdy
výkonné obraceče tahu (reverzy) v motorech
výkonné brzdy v kolech
tohle všechno je je schopno dopravák typu B737/A320 ubrzdit z nějakých +- 300 km/hod při dosednutí na nějakých 30-50 km/hod při pojíždění na pár stovkách metrů
typicky na první třetině běžné dráhy
cvaknutím vypínače to lze za jízdy všechno uklidit a znovu použít - na rozdíl od padáku
navíc brzdy v kolech a reverzy dokáží letadlo zastavit až na nulu, na reverzy se dá i couvat
padák je tam od nějakých 100km hod k ho...
.....
TU104 takové systémy prostě neměl
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Niektoré Learjety mali brzdný padák, ale problém padákov je, že od určitej rýchlosti je ich brzdná sila skoro nulová. Navyše sa stalo, že bol padák omylom vypustený pri štarte a posádka lietadla zahynula, takže tie padáky na learjetoch možno reálne viac ľudí zabili než zachránili.
Tos C45-2000
-
- Příspěvky: 1035
- Registrován: 6. 3. 2021, 12:50
Ovšem taky 104 neměla obraceče tahu, jako každý jiný normální současný proudový dopravní letadlo.
104 totiž nebyla od začátku dopravák, ale předělaný bombardér TU-16 (respektive byla použitá celá koncepce TU-16, akorát trup byl nový).
Mj, 104 byla proslulá vysokou přistávací rychlostí, tendencí k padání při tahání na malé (ona ale malá ani nebyla) rychlosti a značně obtížné pilotáži.
Prostě 104 byl takový problém, že i ty dva padáky musela mít.
Normální současné dopravní letadlo opravdu vypadá (a funguje) zcela jinak.
-
- Příspěvky: 1035
- Registrován: 6. 3. 2021, 12:50
Mj, Caravelle taky měla brzdicí padák.
U LJ je to jako option (zákazník si to musel objednat a zaplatit) a zrovna moc se to (pokud není nějaký zásdní problém) nepoužívá.
U LJ je to jako option (zákazník si to musel objednat a zaplatit) a zrovna moc se to (pokud není nějaký zásdní problém) nepoužívá.