Řešení páté osy.
Tak jsem se rozhodl, že ke 4-té osy přidám pátou. Objednal jsem harmonickou převodovku s křížovým ložiskem a hodlám jí zabudovat do stolu kolébky. Kvůli prostoru dám motor vedle. Otázka, která mne trápí je jakým řemenem to hnát tak, aby to bylo co nejvíce bez vůle i "gumovosti" tohoto spojení.
Jaký profil zvolit?
Díky za rady.
Jaký profil zvolit?
Díky za rady.
Prichy
Díky za odpověď. Má převod 1:50, ale řemínky co mám doma ( a řemenice) mají profil lichoběžníku a to fakt má velikou vůli. Existuje víc profilů, ale nevím, který je nejlepší ( proč to neudělat lépe, když vyrábějí různé profily). Jen nevím, co objednat a nemám zkušenosti.
Prichy
Masso, stroje všemožný, autoservis, amatérské závody Nissan GTR
přiznám se že netušim jaké označení má profil zubu ale je naprosto bez vule ten řemen na řemenici...
Masso, stroje všemožný, autoservis, amatérské závody Nissan GTR
Podľa mňa musia byť správne zvolené remenice (ich profil) a profil remeňa. Čo som sa dočítal, tak profil GT by mal byť takmer bezvôlový. Ja som zatiaľ robil s GT len s malým profilom - na 3D tlačiarni - tam si vôle nemôžeš veľmi dovoliť a funguje to.
Ďalšou možnosťou je kúpiť bežný remeň napr. T5 a k nemu vyrobiť remenicu so širšími zubami. Mne to kamarát vyrezal na drátovke a mám to úplne bez vôle. Otázne je potom či nepríde k rýchlejšiemu opotrebeniu remeňa takto "hacknutého" prevodu. Mne zatiaľ na CNC funguje asi rok, ale robím s ním tak raz za dva týždne...
Ďalšou možnosťou je kúpiť bežný remeň napr. T5 a k nemu vyrobiť remenicu so širšími zubami. Mne to kamarát vyrezal na drátovke a mám to úplne bez vôle. Otázne je potom či nepríde k rýchlejšiemu opotrebeniu remeňa takto "hacknutého" prevodu. Mne zatiaľ na CNC funguje asi rok, ale robím s ním tak raz za dva týždne...
Obecně platí, že v převodu ozubeným řemenem // je li jen trochu slušně udělán // vůle a nepřesnosti nevznikají.
Ty řemeny jsou "armovány" dnes většinou kevlarem a jejich průtažnost je nulová.
Snaž se dodržet následující zásady :
Obě řemenice co největší // eliminuje se chyba "vůle" v zubu //.
Pokud možno co největší opásání.
Řemenice nesmí házet.
Plastové řemenice NIKDY !
Hliníkové - ano na běžné aplikace.
Kvalitní řemenice je ocelová a jakostně obrobená.
Dbát na rovnoběžnost osy poháněné a osy pohonu.
Dříve jsem používal Optibelt ZR velikost XL.
Dnes používám Optibelt Omega velikost 3M pro krokáče 2 až 6 Nm // šířky 10 a 15 mm //. Větší řemenice = užší řemen.
Velikost Optibelt Omega velikost 5 M pro 6 až 16 Nm v šířkách do 20 mm.
Ber na vědomí, že harmonická nebo cykloidní převodovka žere dost výkonu !
Moc se mi nezdá ta informace o převodu 1/50 pro harmonickou převodovku !?! Bývají spíše od 100 výše.
Ten Optibelt neber jako něco závazného. Kvalitní řemeny jsou i GoodYear, Gates a další ... Místní prodejce prostě nabízí Optibelt - tak jsem se tomu přispůsobil.
Ty řemeny jsou "armovány" dnes většinou kevlarem a jejich průtažnost je nulová.
Snaž se dodržet následující zásady :
Obě řemenice co největší // eliminuje se chyba "vůle" v zubu //.
Pokud možno co největší opásání.
Řemenice nesmí házet.
Plastové řemenice NIKDY !
Hliníkové - ano na běžné aplikace.
Kvalitní řemenice je ocelová a jakostně obrobená.
Dbát na rovnoběžnost osy poháněné a osy pohonu.
Dříve jsem používal Optibelt ZR velikost XL.
Dnes používám Optibelt Omega velikost 3M pro krokáče 2 až 6 Nm // šířky 10 a 15 mm //. Větší řemenice = užší řemen.
Velikost Optibelt Omega velikost 5 M pro 6 až 16 Nm v šířkách do 20 mm.
Ber na vědomí, že harmonická nebo cykloidní převodovka žere dost výkonu !
Moc se mi nezdá ta informace o převodu 1/50 pro harmonickou převodovku !?! Bývají spíše od 100 výše.
Ten Optibelt neber jako něco závazného. Kvalitní řemeny jsou i GoodYear, Gates a další ... Místní prodejce prostě nabízí Optibelt - tak jsem se tomu přispůsobil.
Máš pravdu ! Koukal jsem do katalogu Nabtesco // od nich používám // a cykloidní s neprůchozí hřídelí nabízejí již od převodu 31. U průchozích hřídelí je to od 81.
Používám již řadu let pouze cykloidní a s průchozí hřídelí a tak jsem trochu "zaostal" za vývojem.
U ostatních výrobců to bude pravděpodobně velmi podobné.
Takže HTD M5 zkusím a dám tam něco většího a uvidíme. Ještě popřemýšlím, jestli je fréznu sám a nebo koupím.
Ta "harmonika" je CSF-32-50-2UH, SF32-50-x...
a jak jsem pochopil, dá se v této konfiguraci na tom šmudlat menší zatížení ( v mám případě rýpání se v duralu do 6-ky frézy jen na tom křížovém ložisku, tak doufám, že to po nějaké krátké době neodpravím. Pokud ano, tak bych to posílil....axiálním? nebo dvě kosoúhlá?
Problém je, že nemám moc prostoru, kam to zastavět a to budu muset asi zvednout osu Z o 50 mm výš ( samozřejmě na úkor tuhosti).
To bude zase kompromis..ach jo.
Ta "harmonika" je CSF-32-50-2UH, SF32-50-x...
a jak jsem pochopil, dá se v této konfiguraci na tom šmudlat menší zatížení ( v mám případě rýpání se v duralu do 6-ky frézy jen na tom křížovém ložisku, tak doufám, že to po nějaké krátké době neodpravím. Pokud ano, tak bych to posílil....axiálním? nebo dvě kosoúhlá?
Problém je, že nemám moc prostoru, kam to zastavět a to budu muset asi zvednout osu Z o 50 mm výš ( samozřejmě na úkor tuhosti).
To bude zase kompromis..ach jo.
Prichy