Dlouhá špona a chuchvalec
-
- Příspěvky: 1035
- Registrován: 6. 3. 2021, 12:50
asi tak - v prvé řadě je dobré si uvědomit, jak taková "normální" destička vypadá - pro ilustraci nová vytažená z krabičky Sumitomo CCMT09T302N-SU AC820P
krabičkový posuv má předepsaný: 0.1 (0.05 -0.2)mm/ot.
destička je R0.2 a to zkulacené ostří je cca šest stovek - takže při posuvu 0.05 je ten radius větší (nebo cca stejný) jako posuv. Samozřejmě - pokud bude tříska 2x0,2, bude to fungovat jako víno.
S malou třískou (tj. třeba těch 0.3x0.2) - stačí si zkusit domyslet čím to asi tak může řezat a jak ta tříska vypadá - jaký má průřez - tvar, kam se rozkládají řezné síly, jaká je skutečná geometrie té části, co to s ní při takto malé třísce má řezat - spíš pěchuje s pomocí nárůstku.
To zkulacení je dělané zjevně až v finálu (až po poslední vrstvě) - protože ta zlatá je na tom radiusu (břitu) nejspíš odleštěná - proto je to ostří na té fotce takové černé. No a k tomu R0.02
Ostré destičky (a ostré tvary nebo tvarové nože) obecně jsou problém - v komunálu to pokud vím nedodává nikdo.
Ale pro ilustraci jestli to jde nebo nejde - je to dělané narychlo a nevhodným postupem (postup je takto, aby bylo vidět, co to dělá, když se to dělá obráceně - nejdřív hřbet a radius, pak čelo. Navíc se mi nechtělo měnit kotouč, takže to bylo celé na D76/K100, to přelapování čela pak bylo v ruce na D3 (ty rýhy jsou tam protože by to chtělo ještě o chvilku déle, ale nechtělo se mi s tím matlat a ještě by se to muselo před tím umýt v ultrazvuku, protože samozřejmě ta D76 sviní a stačí jedno volné zrno a hned je to vidět.)
polotovar (nějaká stará vyhozená ccmt 060602) - je vidět vyloupaný povlak, fazeta je nějakých sedm stovek oba hřbety a radius, D76, bez oscilace (se mi to nechtělo seřizovat - vypnutá oscilace na radius má nulový vliv, akorát jsou přímkové části břitů míň rovné)
Je vidět, že jednak povlak moc nedrží, ale hlavně se není čeho chytit s měřením (vadí zbytky utvařeče), takže radius je "tak nějak" (snažil jsem se pod tři stovky). čelo do nuly - to je pouze aby bylo vidět kolik je skutečný radius - náběžná hrana je dobrá, výstup je vyštípaný - to je dané tím, že to je hrubý kotouč a hlavně - buď se musí vybrat destička, co se na čelo nebude hrabat a nebo se musí nejdřív nabrousit žlábek (obecně čelo) a až pak hřbet. ----------
přelapování čela (v ruce) do roviny - aby bylo vidět jak vypadá ten radius - jestli to je ta brambora a nebo taky ne. Kdyby byl jemný kotouč a oscilace a brousilo se to správně (ne čelo naposled - aby bylo vidět, co tam je za radius), tak by bylo odhadem tak o 30% přesnější - s lepší geometrií.
To jen aby bylo jasno, jestli R0.02 dodatečně nabrousit na destičku jde a nebo ne.
Samozřejmě - pro běžnou práci se matlat s R0.02 absolutně nemá smysl, akorát přebrousit do ostra, nasmahnout třeba 0.02x45° a vyfič - stejně to běžný zákazník na kusu pak nezměří ani kdyby se rozkrájel - obvykle je nadšený z toho "jak je to wostrý"
krabičkový posuv má předepsaný: 0.1 (0.05 -0.2)mm/ot.
destička je R0.2 a to zkulacené ostří je cca šest stovek - takže při posuvu 0.05 je ten radius větší (nebo cca stejný) jako posuv. Samozřejmě - pokud bude tříska 2x0,2, bude to fungovat jako víno.
S malou třískou (tj. třeba těch 0.3x0.2) - stačí si zkusit domyslet čím to asi tak může řezat a jak ta tříska vypadá - jaký má průřez - tvar, kam se rozkládají řezné síly, jaká je skutečná geometrie té části, co to s ní při takto malé třísce má řezat - spíš pěchuje s pomocí nárůstku.
To zkulacení je dělané zjevně až v finálu (až po poslední vrstvě) - protože ta zlatá je na tom radiusu (břitu) nejspíš odleštěná - proto je to ostří na té fotce takové černé. No a k tomu R0.02
Ostré destičky (a ostré tvary nebo tvarové nože) obecně jsou problém - v komunálu to pokud vím nedodává nikdo.
Ale pro ilustraci jestli to jde nebo nejde - je to dělané narychlo a nevhodným postupem (postup je takto, aby bylo vidět, co to dělá, když se to dělá obráceně - nejdřív hřbet a radius, pak čelo. Navíc se mi nechtělo měnit kotouč, takže to bylo celé na D76/K100, to přelapování čela pak bylo v ruce na D3 (ty rýhy jsou tam protože by to chtělo ještě o chvilku déle, ale nechtělo se mi s tím matlat a ještě by se to muselo před tím umýt v ultrazvuku, protože samozřejmě ta D76 sviní a stačí jedno volné zrno a hned je to vidět.)
polotovar (nějaká stará vyhozená ccmt 060602) - je vidět vyloupaný povlak, fazeta je nějakých sedm stovek oba hřbety a radius, D76, bez oscilace (se mi to nechtělo seřizovat - vypnutá oscilace na radius má nulový vliv, akorát jsou přímkové části břitů míň rovné)
Je vidět, že jednak povlak moc nedrží, ale hlavně se není čeho chytit s měřením (vadí zbytky utvařeče), takže radius je "tak nějak" (snažil jsem se pod tři stovky). čelo do nuly - to je pouze aby bylo vidět kolik je skutečný radius - náběžná hrana je dobrá, výstup je vyštípaný - to je dané tím, že to je hrubý kotouč a hlavně - buď se musí vybrat destička, co se na čelo nebude hrabat a nebo se musí nejdřív nabrousit žlábek (obecně čelo) a až pak hřbet. ----------
přelapování čela (v ruce) do roviny - aby bylo vidět jak vypadá ten radius - jestli to je ta brambora a nebo taky ne. Kdyby byl jemný kotouč a oscilace a brousilo se to správně (ne čelo naposled - aby bylo vidět, co tam je za radius), tak by bylo odhadem tak o 30% přesnější - s lepší geometrií.
To jen aby bylo jasno, jestli R0.02 dodatečně nabrousit na destičku jde a nebo ne.
Samozřejmě - pro běžnou práci se matlat s R0.02 absolutně nemá smysl, akorát přebrousit do ostra, nasmahnout třeba 0.02x45° a vyfič - stejně to běžný zákazník na kusu pak nezměří ani kdyby se rozkrájel - obvykle je nadšený z toho "jak je to wostrý"
Naposledy upravil(a) Sancho Panza dne 7. 6. 2022, 5:15, celkem upraveno 1 x.
Vďaka za geniálne fotky a obsažný popis.
teraz už chápem, čo robím zle na sústruhu, keď to robí tie drôty. iná vec je, či tomu môžem zabrániť pri výrobe dačoho špeciálneho z neznámeho materiálu a v množstve 1ks - typicky väčšina mojej sústružníckej roboty, prípravky a pod.
na čom boli spravené tie fotky a aké to je vlastne zväčšenie? cca 80-100x?
teraz už chápem, čo robím zle na sústruhu, keď to robí tie drôty. iná vec je, či tomu môžem zabrániť pri výrobe dačoho špeciálneho z neznámeho materiálu a v množstve 1ks - typicky väčšina mojej sústružníckej roboty, prípravky a pod.
na čom boli spravené tie fotky a aké to je vlastne zväčšenie? cca 80-100x?
Sancho Panza
díky za hodnotný příspěvek
díky za hodnotný příspěvek
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
to Sancho :
Pěkné a poučné - děkuji.
Nakonec jsem to spáchal z z Boehlerit DCGT 070202 BAL LC610T. Měl by být z ultra jemnozrnného SK. Když jsem pod optikou viděl tu oranici co tam nechal D35 // jemnější jsem neměl // tak jsem rezignoval, upravil jsem několik plátků. "Radius" jsem vytvořil na filcáku s diamantovou pastou, ale co tam je za tvar nevím. Nakonec jsem obrousil čelo. Zatím to docela dělá co je potřeba. V pátek dorazil lapovací kotouč zrnitost 7. Jsem docela zvědavý na ten povrch.
Pěkné a poučné - děkuji.
Nakonec jsem to spáchal z z Boehlerit DCGT 070202 BAL LC610T. Měl by být z ultra jemnozrnného SK. Když jsem pod optikou viděl tu oranici co tam nechal D35 // jemnější jsem neměl // tak jsem rezignoval, upravil jsem několik plátků. "Radius" jsem vytvořil na filcáku s diamantovou pastou, ale co tam je za tvar nevím. Nakonec jsem obrousil čelo. Zatím to docela dělá co je potřeba. V pátek dorazil lapovací kotouč zrnitost 7. Jsem docela zvědavý na ten povrch.
-
- Příspěvky: 1035
- Registrován: 6. 3. 2021, 12:50
obecné rozdíly v substrátu bývají neuvěřitelné - a jakmile se začne brousit, tak je to pak okamžitě vidět.
Jak na vyštipování, tak hlavně na tom, jak vypadá vlastní ostří - některé typy SK se do skutečného ostra vůbec dostat nedají - pořád je to takový chlupatý a při skutečně velkém rozlišení je i vidět jak je to porezní.
U té sedmičky (předpokládám, že to je "bakeliťák" - tj. teda "měkkoš" - ne keramika a nebo bronz) jsem docela zvědavý, jak to bude fungovat - protože poslední solidní dokončovací kotouč, co funguje jak má, mám starý skoro třicet let - a od té doby jsem na kvalitu, co by se tomu alesoň trochu přibližovala, nenarazil.
Jinak jak se pozná slušný kotouč na finál - to je jednoduché - povrch musí být o kategorií (spíš dvě) lepší než na těch dokončovacích destičkách od Korloye (tj. jako naprosto absolutní zrcadlo), ale musí pořád alespoň trochu brát (aby vzal alespoň třeba stovku nebo půlstovku) a moc neubývat a nezamatlávat se.
To u současných kotoučů (zřejmě s nastupem ekologické pojivové sabotáže - kdy to není na tom tmavém klasickém tvrdém fenolovém pojivu) prostě není. Navíc se ty skutečně jemné kotouče nikomu nechce dělat - protože to není vůbec jednoduché a tudíž je to drahé, zákazníků, co to potřebují je minimum.
Takže by mě pak zajímalo od koho to bylo a jak to funguje a drží.
Jak na vyštipování, tak hlavně na tom, jak vypadá vlastní ostří - některé typy SK se do skutečného ostra vůbec dostat nedají - pořád je to takový chlupatý a při skutečně velkém rozlišení je i vidět jak je to porezní.
U té sedmičky (předpokládám, že to je "bakeliťák" - tj. teda "měkkoš" - ne keramika a nebo bronz) jsem docela zvědavý, jak to bude fungovat - protože poslední solidní dokončovací kotouč, co funguje jak má, mám starý skoro třicet let - a od té doby jsem na kvalitu, co by se tomu alesoň trochu přibližovala, nenarazil.
Jinak jak se pozná slušný kotouč na finál - to je jednoduché - povrch musí být o kategorií (spíš dvě) lepší než na těch dokončovacích destičkách od Korloye (tj. jako naprosto absolutní zrcadlo), ale musí pořád alespoň trochu brát (aby vzal alespoň třeba stovku nebo půlstovku) a moc neubývat a nezamatlávat se.
To u současných kotoučů (zřejmě s nastupem ekologické pojivové sabotáže - kdy to není na tom tmavém klasickém tvrdém fenolovém pojivu) prostě není. Navíc se ty skutečně jemné kotouče nikomu nechce dělat - protože to není vůbec jednoduché a tudíž je to drahé, zákazníků, co to potřebují je minimum.
Takže by mě pak zajímalo od koho to bylo a jak to funguje a drží.
-
- Příspěvky: 1035
- Registrován: 6. 3. 2021, 12:50
no jo - ale který winter - ten"starý" (než byl koupen) a nebo ten současný - protože teď je winter Norton a Norton zase pro změnu (R.I.P, .....minutu ticha) je Tyrolit........takže opět Swarowski.
Obraz doby - kdysi legendární samostatné firmy, teď ve skutečnosti jeden vlastník.
Co se stalo? sanča pouští žilou a to je dobře.
Napsat "některé" zkušenosti neznamená, že cosi nedotknutelného pustím do světa. Ono lidí kteří takové informace dokáží vstřebat a hlavně použít je opravdu málo. Zadalší alespoň pár lidí, kteří takové informace poberou se něco přiučí což je super.
Díky
Napsat "některé" zkušenosti neznamená, že cosi nedotknutelného pustím do světa. Ono lidí kteří takové informace dokáží vstřebat a hlavně použít je opravdu málo. Zadalší alespoň pár lidí, kteří takové informace poberou se něco přiučí což je super.
Díky
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
-
- Příspěvky: 1559
- Registrován: 24. 6. 2020, 8:41
- Kontaktovat uživatele:
Stalo sa to, že všetky kotúče predávané v našich končinách robí jedna polska firma. A firmy na brusivo skupili buď comet alebo swar.
Keď sa ti podarí zohnať kotúče spred dvadsať rokov, tak čumíš ako ľahko a dobre sa dá brúsiť, pretože to sú rakety v porovnaní s tým terajším odpadom.
BalazKovo.sk
A tie lepšie predávajú kde ? Mne v rm náradie povedali že sú dva tyrolity jeden dobrý druhý je zlý. Myslím že hovoril o českom a Rakúskom ( alebo nemeckom ?) Boli to ale len kotúče do bad20, a tak 4 roky spet.jergus.balaz píše: ↑7. 6. 2022, 7:52Stalo sa to, že všetky kotúče predávané v našich končinách robí jedna polska firma. A firmy na brusivo skupili buď comet alebo swar.
Keď sa ti podarí zohnať kotúče spred dvadsať rokov, tak čumíš ako ľahko a dobre sa dá brúsiť, pretože to sú rakety v porovnaní s tým terajším odpadom.
Cash Rules Everything Around Me
C.R.E.A.M
C.R.E.A.M
Abych nezakládal nové vlákno, zkusím se zeptat zde.
Jak mám postupovat, abych srovnal vrták do osy a do čeho ho upnout. Vyhoví klasické vrtačkové sklíčidlo, nebo jsou lepší kleštiny. Potřebuji vrtat díru 3 mm v délce 75mm. Materiál ocel i mosaz.
Jak mám postupovat, abych srovnal vrták do osy a do čeho ho upnout. Vyhoví klasické vrtačkové sklíčidlo, nebo jsou lepší kleštiny. Potřebuji vrtat díru 3 mm v délce 75mm. Materiál ocel i mosaz.
MN 80, R 12, Mazak QT8, VR2, V20, LR2, UME 200-2x, KV-250,
Srovnat do osy - tedy asi na soustruhu.
Pak jsou to dvě věci :
a) upnutí do kleštiny bude vždy lepší nežli sklíčidlo // při srovnatelné kvalitě //
b) pinola koníku musí být v ose vřetene, zasunutá i úplně vysunutá. Do sklíčidla si upni ramínko s hodinkami a kontroluj to otáčením sklíčidla. Už se to tu rozebíralo.
Pak jsou to dvě věci :
a) upnutí do kleštiny bude vždy lepší nežli sklíčidlo // při srovnatelné kvalitě //
b) pinola koníku musí být v ose vřetene, zasunutá i úplně vysunutá. Do sklíčidla si upni ramínko s hodinkami a kontroluj to otáčením sklíčidla. Už se to tu rozebíralo.
Já na CNC soustruhu používám takovéto rychloupínací sklíčidlo pro HSS a HSSCO5 vrtáky a nemůžu si jej vynachválit. ještě se nestalo aby se vrták protočil, podobné používám i na klasice. Tk vrtáky (moc je na cnc soustruhu nepoužívám) by bylo asi lepší upínat do kleštivy. při té hloubce díry to bude chtít navrtávku. Při větších hloubkách je lepší odjet cca 3/4 díry krátkým vrtákem a pak to dojet prodlouženým vrtákem. Centruju pomocí jednoduchého přípravku (trubka která se upne do sklíčidla a z boku je vyvrtaný otvot pro hodiknky) a obkroužím kulatinku upnutou v vrtačkovém sklíčidle. Jde použít i dostatečně tuhý stojánek s hodinkama který se přilepí na sklíčidlo a obkrouží se s ním okolo to vrtačkové sklíčidlo, většinou to je ale problém a vlivem gravitace to zkresluje.