TOS FN20 poradna
Bez pinoly jsi to zkoušel s nasazenou hlavou na frézce nebo sundanou? Jestli jsi do vůle nešahal jak píšeš a na kolech není znatelný poškození, tak bych zatím neotiskával. Zkoukni ještě jestli třeba necestujou ložiska uložení ozubených kol. Mažeš tuším vazelínou, mění se to po domazání?
- zkoušel jsem to s hlavou na frézce i dole a točil rukouZbýňa píše: ↑11. 9. 2023, 6:35 Bez pinoly jsi to zkoušel s nasazenou hlavou na frézce nebo sundanou? Jestli jsi do vůle nešahal jak píšeš a na kolech není znatelný poškození, tak bych zatím neotiskával. Zkoukni ještě jestli třeba necestujou ložiska uložení ozubených kol. Mažeš tuším vazelínou, mění se to po domazání?
- na ložiska jsem koukal, a na vodorovné sestavě byla KM matice povolená, pro jistotu jsem ji dotáhnul i na svislé sestavě. Problém přetrvává.
- nemění, zkoušel jsem i každé kolo pěkně namazat a je to stejné, možná o trošičku tišší, ale stejné
- nahrál jsem video s pohledem do hlavy na ozubení, no asi to nic neřekne, tady je
https://youtube.com/shorts/FNKP9YCVMfc? ... JJKjhPkJEK
-
- Příspěvky: 344
- Registrován: 1. 3. 2010, 3:26
Nezabiraji zuby hnaciho kola do toho bronzoveho krouzku ? Ono by se pak mozna vysvetlilo, ze to vyluzuje zvuk jen pri jednom smyslu otaceni, nebot jen pri jednom smeru otaceni jsou zuby hnaciho kola vuci krouzku jakoby " proti srsti "...
Připadá mi, že ti jdou zuby až do dna zubové mezery (kolo na kterém je vřeteno vypadá utopeně dovnitř hlavy). Zkusil bych podložit horní přírubu co skrz ní prochází vřeteno nějakou planžetou (stačí kouskem a jen lehce dotáhnout) a zjišťoval jak se to chová (pouze ručně!). Ten kroužek samozřejmě taky zkoukni, ale tipuju, že po provozu bys našel utnitř bronzovej prach.
Ten bronzový kroužek jsem už kontroloval dříve jestli není příčinou, ověřeno - není.unclebaker píše: ↑11. 9. 2023, 8:01 Nezabiraji zuby hnaciho kola do toho bronzoveho krouzku ? Ono by se pak mozna vysvetlilo, ze to vyluzuje zvuk jen pri jednom smyslu otaceni, nebot jen pri jednom smeru otaceni jsou zuby hnaciho kola vuci krouzku jakoby " proti srsti "...
Tak jsem si nastřihal planžety od 0.1mm a skončil jsem na 1mm a ta je téměř ideální, přijde mi to však hrozně moc.Zbýňa píše: ↑11. 9. 2023, 8:14 Připadá mi, že ti jdou zuby až do dna zubové mezery (kolo na kterém je vřeteno vypadá utopeně dovnitř hlavy). Zkusil bych podložit horní přírubu co skrz ní prochází vřeteno nějakou planžetou (stačí kouskem a jen lehce dotáhnout) a zjišťoval jak se to chová (pouze ručně!). Ten kroužek samozřejmě taky zkoukni, ale tipuju, že po provozu bys našel utnitř bronzovej prach.
Což mne přivádí k myšlence, jak moc by měl mít ten bronzový kroužek volnost, u mne má právě něco lehce přes 1mm. Původně mi to přišlo OK, ale teď už nevím. Krom kroužku tam nic volného není, ale říkám si že by to tam mohlo být špatně sednuté.
-
- Příspěvky: 344
- Registrován: 1. 3. 2010, 3:26
Shora jsou do toho krouzku zasroubovany 3 srouby. Pod hlavou kazdeho sroubu ma byt tlacna pruzina, ktera hlavu sroubu, resp. krouzek odtlacuje od ozubeneho kola. Mas tam ty sroubky a pruziny ? Jinymi slovy, ten krouzek by nemel byt volne, aby se tam repetal, ale nadzdvizen pruzinami. Pak pripadne stlacen na ozubene kolo pritazenim toho radlovaneho krouzku, jehoz dno tlaci ma hlavy tech 3 zminenych sroubu.
ano, ty mám. Celý ten tužič mám kompletní. Já to myslel spíš tak jestli by to ozub kolo nemělo být “výše” a tím ta mezera mezi kolem a kroužkem menší.unclebaker píše: ↑12. 9. 2023, 3:39 Shora jsou do toho krouzku zasroubovany 3 srouby. Pod hlavou kazdeho sroubu ma byt tlacna pruzina, ktera hlavu sroubu, resp. krouzek odtlacuje od ozubeneho kola. Mas tam ty pruziny ?
-
- Příspěvky: 344
- Registrován: 1. 3. 2010, 3:26
Psal si, né ze KM matice kola byla povolená. Nebo ? Jde o to, jestli to kolo je v loziskach dolisovane zcela. Jen dotazeni matice by to nespravilo. Tezko radit takhle na dalku, hmmm.
Ano, může to být špatně spasováno.capajev píše: ↑12. 9. 2023, 2:43Tak jsem si nastřihal planžety od 0.1mm a skončil jsem na 1mm a ta je téměř ideální, přijde mi to však hrozně moc.Zbýňa píše: ↑11. 9. 2023, 8:14 Připadá mi, že ti jdou zuby až do dna zubové mezery (kolo na kterém je vřeteno vypadá utopeně dovnitř hlavy). Zkusil bych podložit horní přírubu co skrz ní prochází vřeteno nějakou planžetou (stačí kouskem a jen lehce dotáhnout) a zjišťoval jak se to chová (pouze ručně!). Ten kroužek samozřejmě taky zkoukni, ale tipuju, že po provozu bys našel utnitř bronzovej prach.
Což mne přivádí k myšlence, jak moc by měl mít ten bronzový kroužek volnost, u mne má právě něco lehce přes 1mm. Původně mi to přišlo OK, ale teď už nevím. Krom kroužku tam nic volného není, ale říkám si že by to tam mohlo být špatně sednuté.
IMG_4847.jpeg
Dneska jsem u Charona, ještě jednou díky za možnost využití lisu, rozebral a znovu sesadil ty sestavy ložisek / ozubených kol. “
Vše je nyní spasováno jak má, podle všeho to bylo i předtím.
Okometricky je při pohledu od spodu, otvorem pro pinolu, všude stejná zubová vůle. Čela kol na sebe krásně navazují, ani jedno kolo mi nepřijde níže / výše. Nezdá se mi že by kola šli na dno zubové mezery. Zkusil jsem udělat bližší foto záběru kol.
Už jsem se asi smířil i s tím, že to tak nechám.
-
- Příspěvky: 1035
- Registrován: 6. 3. 2021, 12:50
Takhle samozřejmě nezjistiš vůbec nic - zejména ne jestli to je správně. Jediný rozumný způsob je to namatlat barvou a udělat otisk na polohu zrcátek a pak ty zrcátka podložkama dohnat tam kde mají být. Správně by se to navíc mělo měřit při maximálním momentu (protože ty zrcátka se "stěhují" - zuby a celé soukolí včetně uložení nikdy nejsou ideálně tuhý), ale to bych v tomto případě neřešil - protože to prostě není v silách doma nějak změřit.capajev píše: ↑12. 9. 2023, 8:03Dneska jsem u Charona, ještě jednou díky za možnost využití lisu, rozebral a znovu sesadil ty sestavy ložisek / ozubených kol. “
Vše je nyní spasováno jak má, podle všeho to bylo i předtím.
Okometricky je při pohledu od spodu, otvorem pro pinolu, všude stejná zubová vůle. Čela kol na sebe krásně navazují, ani jedno kolo mi nepřijde níže / výše. Nezdá se mi že by kola šli na dno zubové mezery. Zkusil jsem udělat bližší foto záběru kol.
IMG_4849.jpeg
Už jsem se asi smířil i s tím, že to tak nechám.
Ahoj jelikož jsem byl u toho, napíšu co jsme udělali, ale samo tomu oba nerozumíme, jako ty.Sancho Panza píše: ↑13. 9. 2023, 6:10Takhle samozřejmě nezjistiš vůbec nic - zejména ne jestli to je správně. Jediný rozumný způsob je to namatlat barvou a udělat otisk na polohu zrcátek a pak ty zrcátka podložkama dohnat tam kde mají být. Správně by se to navíc mělo měřit při maximálním momentu (protože ty zrcátka se "stěhují" - zuby a celé soukolí včetně uložení nikdy nejsou ideálně tuhý), ale to bych v tomto případě neřešil - protože to prostě není v silách doma nějak změřit.capajev píše: ↑12. 9. 2023, 8:03Dneska jsem u Charona, ještě jednou díky za možnost využití lisu, rozebral a znovu sesadil ty sestavy ložisek / ozubených kol. “
Vše je nyní spasováno jak má, podle všeho to bylo i předtím.
Okometricky je při pohledu od spodu, otvorem pro pinolu, všude stejná zubová vůle. Čela kol na sebe krásně navazují, ani jedno kolo mi nepřijde níže / výše. Nezdá se mi že by kola šli na dno zubové mezery. Zkusil jsem udělat bližší foto záběru kol.
IMG_4849.jpeg
Už jsem se asi smířil i s tím, že to tak nechám.
Tak nás ber s rezervou Protože jsem tu hlavu demontoval a skládal původně a stejně jsem dělal svoji, vylisovali jsme kola, nalisovali ložiska správným postupem, abychom vyloučili, že se to někde hnulo. Utáhli km matice včetně poklepání a zajištění, zkontrolovali, jestli není někde poškození zubů, okem, složili, utáhli a stav se nezměnil. Divné je, že stejným postupem jsem ji skládal někdy v zimě a doteď běhala potichu. Prostě nedokážeme zjistit, co se událo za změnu, chybu, ale jen v rámci našich amatérských vědomostí. dík
Na hobíka to asi jde...
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber a tak
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber a tak
-
- Příspěvky: 3014
- Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
- Bydliště: Bratislava
Ahoj,
mne takto "hrkotal" kuželový prevod na ME1000 a pomohla výmena pera na hriadeli. Z jednej strany bolo omačkané, z druhej nie.
Mám v záložkách toto video, kde sú opísané jednotlivé otlačkové patterny podľa toho, ako je súkolie zostavené:
https://www.youtube.com/watch?v=Zi9PBZCgw-0
a ešte trochu čítania, možno narazíš na nejaký dobrý nápad:
https://www.geartechnology.com/ext/reso ... lation.pdf
mne takto "hrkotal" kuželový prevod na ME1000 a pomohla výmena pera na hriadeli. Z jednej strany bolo omačkané, z druhej nie.
Mám v záložkách toto video, kde sú opísané jednotlivé otlačkové patterny podľa toho, ako je súkolie zostavené:
https://www.youtube.com/watch?v=Zi9PBZCgw-0
a ešte trochu čítania, možno narazíš na nejaký dobrý nápad:
https://www.geartechnology.com/ext/reso ... lation.pdf
- Přílohy
-
- bevel-gear-installation.pdf
- (2.3 MiB) Staženo 53 x
Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí...
-
- Příspěvky: 1035
- Registrován: 6. 3. 2021, 12:50
Kuželové soukolí je obecně velmi citlivé na polohu kol v prostoru - protože ty kola se neodvalují po celé délce profilu zubu, ale v "ploše" zrcátek. Normální historický postup výroby těchto kol byl, že se mašina (ta na výrobu kol) při seřizování "doháněla" tak aby zrcátka byly tam kde mají být a měly správný tvar a rozměr - podle typu ozubení. Pak se kola prohnala pecí, tím i mírně picla no a to samé se udělalo znova pro konkrétní dvojici pak při montáži, kde se to dohnalo podložkama nebo odbroušením čel či jinak. Takže kola pak zabíraly opět správně, čela ale byly "nějak" (v rámci tolerance).Charon píše: ↑13. 9. 2023, 8:48Ahoj jelikož jsem byl u toho, napíšu co jsme udělali, ale samo tomu oba nerozumíme, jako ty.Sancho Panza píše: ↑13. 9. 2023, 6:10Takhle samozřejmě nezjistiš vůbec nic - zejména ne jestli to je správně. Jediný rozumný způsob je to namatlat barvou a udělat otisk na polohu zrcátek a pak ty zrcátka podložkama dohnat tam kde mají být. Správně by se to navíc mělo měřit při maximálním momentu (protože ty zrcátka se "stěhují" - zuby a celé soukolí včetně uložení nikdy nejsou ideálně tuhý), ale to bych v tomto případě neřešil - protože to prostě není v silách doma nějak změřit.capajev píše: ↑12. 9. 2023, 8:03
Dneska jsem u Charona, ještě jednou díky za možnost využití lisu, rozebral a znovu sesadil ty sestavy ložisek / ozubených kol. “
Vše je nyní spasováno jak má, podle všeho to bylo i předtím.
Okometricky je při pohledu od spodu, otvorem pro pinolu, všude stejná zubová vůle. Čela kol na sebe krásně navazují, ani jedno kolo mi nepřijde níže / výše. Nezdá se mi že by kola šli na dno zubové mezery. Zkusil jsem udělat bližší foto záběru kol.
IMG_4849.jpeg
Už jsem se asi smířil i s tím, že to tak nechám.
Tak nás ber s rezervou Protože jsem tu hlavu demontoval a skládal původně a stejně jsem dělal svoji, vylisovali jsme kola, nalisovali ložiska správným postupem, abychom vyloučili, že se to někde hnulo. Utáhli km matice včetně poklepání a zajištění, zkontrolovali, jestli není někde poškození zubů, okem, složili, utáhli a stav se nezměnil. Divné je, že stejným postupem jsem ji skládal někdy v zimě a doteď běhala potichu. Prostě nedokážeme zjistit, co se událo za změnu, chybu, ale jen v rámci našich amatérských vědomostí. dík
Takže pokud jakýkoli kuželový převod časem změní polohu kol, je jediné rozumné řešení to opět zkontrolovat na zrcátka a ne se orientovat podle těch čel.
Samozřejmě dneska (u některých firem už i v minulosti) někteří dokázali dělat ty kola tak, opakovatelně přesně, že se nemusely doměřovat a párovat, ale že by to byl zrovna tento případ to si teda nemyslím.
Viz třeba (princip https://www.euroricambigroup.com/sites/ ... EN-AMG.pdf (7a, 7b, 7C)
Dopředu upozorňuji, že přesný tvar a poloha zrcátek je pro jednotlivé výrobní metody mírně různý - ale princip je pořád cca stejný.