Oprava úchylkoměr
To chce hlavně časový odstup, já podobné "problémy" nechávám pár chvil/dní vyzrát, on mozek pracuje tzv. "na pozadí" a najednou to nějak docvakne a je to a funguje to. Nejhorší je "svaté nadšení" a velká snaha to rychle vyřešit, to je cesta do pekel.
Jak psal Tom Dvk, je potřeba napružit to soukolí a zároveň si pak ještě pohlídat, že je spojka v záběru (anebo o to víc napružit). Ale je to o nervy. Při tom napruženém soukolí je pak potřeba trefit vzájemnou pozici kol na hřebenu a ručičky, aby ručička v nule ukazovala opravdu nulu a nebylo to celé kamsi ujeté. Asi na to měli při výrobě nějaký fígl, já to trefoval naponěkolikáté.
A ještě se mi povedlo strhnout závit v hliníkovém těle úchylkoměru. Naneštěstí tam dali šroubky, co držely na jednom a půl závitu. No a naštěstí to vyřešil o něco delší (resp. správně dlouhý) šroubek.
Tady je video, že nekecám https://youtu.be/ISbR1A-hwqo
A ještě se mi povedlo strhnout závit v hliníkovém těle úchylkoměru. Naneštěstí tam dali šroubky, co držely na jednom a půl závitu. No a naštěstí to vyřešil o něco delší (resp. správně dlouhý) šroubek.
Tady je video, že nekecám https://youtu.be/ISbR1A-hwqo
Někdy bývá poškozený i ten hřeben naštíplé zoubky a pod. Pak je problém to používat jako měřidlo. Jen je to pak použitelné jako ukazovátko házivosti.
Jde to buď-to porovnat se zaručeně přesným úchylkoměr a nebo postupně pomocí johansonek prověřit "každý zub hřebene" dejme tomu, že rozteč zubů hřebene je 0,2mm tak dáš nějako základní měrku a nad ni postupně přidáváš 0,05mm a musí to sedět. postupně se tak dá prověřit celý rozsah
Jde to buď-to porovnat se zaručeně přesným úchylkoměr a nebo postupně pomocí johansonek prověřit "každý zub hřebene" dejme tomu, že rozteč zubů hřebene je 0,2mm tak dáš nějako základní měrku a nad ni postupně přidáváš 0,05mm a musí to sedět. postupně se tak dá prověřit celý rozsah
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
taky tu mám jeden takový zlobivý digi nádrh mitutoyo. je tam podobný problém ,plus ulonený zoubek. Čeká v koutku, až přijde jeho čas
sv18ra, KSU250, 2N118, SH-700A, FA3AU, tos 1U, gh450, R5, FN40, HJ8, WKV63
-
- Příspěvky: 3014
- Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
- Bydliště: Bratislava
Ahojte,
aby som nezakladal nové vlákno, zavesím to sem. Mám jeden pupitas Somet ako na obrázku, na ktorom meracia páčka prestala trením dostatočne držať v uložení a tak po nastavení polohy nedrží a prešmykuje. Máte niekto nápad ako to opraviť, alebo ho mám investovať do smetí?
aby som nezakladal nové vlákno, zavesím to sem. Mám jeden pupitas Somet ako na obrázku, na ktorom meracia páčka prestala trením dostatočne držať v uložení a tak po nastavení polohy nedrží a prešmykuje. Máte niekto nápad ako to opraviť, alebo ho mám investovať do smetí?
Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí...
-
- Příspěvky: 1035
- Registrován: 6. 3. 2021, 12:50
Jistě je - ten držák doteku (dotek je z držáku vyndavací - má závit) je rozříznutý a svěrná síla (tření) se nastavuje právě tím šroubkem.
No a přítlak doteku (hodnota síly - tj. to tření) se pak nastavuje nejjednoduššejí proti Correxu, nebo proti zdvihu závaží.
Obvyklá je 0.1 nebo 0.2N, neměla by být přes 0.3N
-
- Příspěvky: 1035
- Registrován: 6. 3. 2021, 12:50
Johansonkama změříš prd (respektive sice něco naměříš, ale hysterezi a celý rozsah jednoduše ne - a to oboje je důležitý).kenybz píše: ↑26. 10. 2022, 10:22 Někdy bývá poškozený i ten hřeben naštíplé zoubky a pod. Pak je problém to používat jako měřidlo. Jen je to pak použitelné jako ukazovátko házivosti.
Jde to buď-to porovnat se zaručeně přesným úchylkoměr a nebo postupně pomocí johansonek prověřit "každý zub hřebene" dejme tomu, že rozteč zubů hřebene je 0,2mm tak dáš nějako základní měrku a nad ni postupně přidáváš 0,05mm a musí to sedět. postupně se tak dá prověřit celý rozsah
Proto se taky ty hodinky kontrolují na jednoúčelovém nastavovacím (kontrolním)
přípravku, nebo si na to musíš udělat přípravek (z vestavné mikrometrické hlavice) sám.
Na tom pak to zkontroluješ asi tak 50x rychleji a včetně jistoty, že je v pořádku hystereze a není v xxxxxx hřeben (nějaký zub) a nebo periodická chyba (něco ohnutýho).
Přípravek
https://shop.mitutoyo.eu/web/mitutoyo/e ... ndex.xhtml
"starý" (levnější) verze
https://www.penntoolco.com/170-102-10/
mj - na tom je i vidět princip - jak to jde obejít s tou vestavnou hlavicí
Má se to prosím, něčím namazat ?Sancho Panza píše: ↑10. 2. 2023, 6:46Jistě je - ten držák doteku (dotek je z držáku vyndavací - má závit) je rozříznutý a svěrná síla (tření) se nastavuje právě tím šroubkem.
No a přítlak doteku (hodnota síly - tj. to tření) se pak nastavuje nejjednoduššejí proti Correxu, nebo proti zdvihu závaží.
Obvyklá je 0.1 nebo 0.2N, neměla by být přes 0.3N
díky Milan
S těma johansonkama by to šlo, ale možnost chyby tam je stačí je špatně složit no a bylo by to hodně pracné, kdybys to chtěl dělat po stovce.Sancho Panza píše: ↑10. 2. 2023, 6:58Johansonkama změříš prd (respektive sice něco naměříš, ale hysterezi a celý rozsah jednoduše ne - a to oboje je důležitý).kenybz píše: ↑26. 10. 2022, 10:22 Někdy bývá poškozený i ten hřeben naštíplé zoubky a pod. Pak je problém to používat jako měřidlo. Jen je to pak použitelné jako ukazovátko házivosti.
Jde to buď-to porovnat se zaručeně přesným úchylkoměr a nebo postupně pomocí johansonek prověřit "každý zub hřebene" dejme tomu, že rozteč zubů hřebene je 0,2mm tak dáš nějako základní měrku a nad ni postupně přidáváš 0,05mm a musí to sedět. postupně se tak dá prověřit celý rozsah
Proto se taky ty hodinky kontrolují na jednoúčelovém nastavovacím (kontrolním)
přípravku, nebo si na to musíš udělat přípravek (z vestavné mikrometrické hlavice) sám.
Na tom pak to zkontroluješ asi tak 50x rychleji a včetně jistoty, že je v pořádku hystereze a není v xxxxxx hřeben (nějaký zub) a nebo periodická chyba (něco ohnutýho).
Přípravek
https://shop.mitutoyo.eu/web/mitutoyo/e ... ndex.xhtml
"starý" (levnější) verze
https://www.penntoolco.com/170-102-10/
mj - na tom je i vidět princip - jak to jde obejít s tou vestavnou hlavicí
Někde mám zánovní tak 40 let starý optický digitální úchylkoměr Mitutoyo má to ještě fluorescenční displej je tisícinový a s tím by to orientačně jít taky mělo jen to nějak souosose upnout a tlačit na tu průchozí hřídelku ze zadní strany třeba šroubem z nějakého mikrometru.
Samozřejmě toto beru jako nějaké domácí prověření hodinek neznámé přesnosti. Rozhodně to neber jako postup regulérní kalibrace
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
-
- Příspěvky: 1035
- Registrován: 6. 3. 2021, 12:50
Existuje oficiální repair kit pro klasický hodinky - a tam se píše "chronometer oil" pro všechno, kromě otočného rantlu stupnice (pokud je kovový). Pro ten je doporučená Molykote 44M.Milan199 píše: ↑10. 2. 2023, 7:00Má se to prosím, něčím namazat ?Sancho Panza píše: ↑10. 2. 2023, 6:46Jistě je - ten držák doteku (dotek je z držáku vyndavací - má závit) je rozříznutý a svěrná síla (tření) se nastavuje právě tím šroubkem.
No a přítlak doteku (hodnota síly - tj. to tření) se pak nastavuje nejjednoduššejí proti Correxu, nebo proti zdvihu závaží.
Obvyklá je 0.1 nebo 0.2N, neměla by být přes 0.3N
díky Milan
Ti, co se tím servisem indikátorů živí (a vím, že jsou fakt dobří) mažou Moebius Synthetic Oil 9010/2. Nic lepšího asi neseženeš. Čím to přesně mazali v Teplitz werke netuším, ale tiše bych předpokládal dederonský hodinový - protože za socialismu stejně nic jinýho nebylo.
Já bych to ale příliš nehrotil, protože 99% uživatelů to za celou životnost stejně vůbec ani nenamaže, a taky se jim to tak "nějak" hejbe
Takže já to tu a tam máznu Velocite 6 - (protože ho mám) prostě povolím aby vznikla kapilára, ostrou špejlí (párátkem) máznu, dotáhnu, tak nějak nastavím. Vyfič, konec akce.
Btw - ještě k té síle - napsal jsme to víc než nešťastně (sem to psal včera v takovém chvatu) - těch 30g (0.3N) je měřící síla (max. rozumná síla na doteku při měření u páčkovýho) - tj. NE ta na té kluzné "spojce" - ta logicky musí být větší - si nastavím co mi vyhovuje, ale obecně spíš co nejmíň aby se při prokluzu zbytečně netrápil ten mechanismus (je to na dorazu, celá síla pak jde do ložisek atd.)
-
- Příspěvky: 1035
- Registrován: 6. 3. 2021, 12:50
jistě to tak měřit můžeš - ale proti hlavici to je jednodušší a tu hlavici stejně potřebuješ - aby si bych schopen rychle identifikovat že to nezůstává "viset" aže tam nejsou nějaké "skoky" díky naboření čehokoli v převodu. U hlavice to vidíš (odezvu u hodinek) okamžitě - u johansonek vidíš akorát statický stav.kenybz píše: ↑11. 2. 2023, 8:41S těma johansonkama by to šlo, ale možnost chyby tam je stačí je špatně složit no a bylo by to hodně pracné, kdybys to chtěl dělat po stovce.Sancho Panza píše: ↑10. 2. 2023, 6:58Johansonkama změříš prd (respektive sice něco naměříš, ale hysterezi a celý rozsah jednoduše ne - a to oboje je důležitý).kenybz píše: ↑26. 10. 2022, 10:22 Někdy bývá poškozený i ten hřeben naštíplé zoubky a pod. Pak je problém to používat jako měřidlo. Jen je to pak použitelné jako ukazovátko házivosti.
Jde to buď-to porovnat se zaručeně přesným úchylkoměr a nebo postupně pomocí johansonek prověřit "každý zub hřebene" dejme tomu, že rozteč zubů hřebene je 0,2mm tak dáš nějako základní měrku a nad ni postupně přidáváš 0,05mm a musí to sedět. postupně se tak dá prověřit celý rozsah
Proto se taky ty hodinky kontrolují na jednoúčelovém nastavovacím (kontrolním)
přípravku, nebo si na to musíš udělat přípravek (z vestavné mikrometrické hlavice) sám.
Na tom pak to zkontroluješ asi tak 50x rychleji a včetně jistoty, že je v pořádku hystereze a není v xxxxxx hřeben (nějaký zub) a nebo periodická chyba (něco ohnutýho).
Přípravek
https://shop.mitutoyo.eu/web/mitutoyo/e ... ndex.xhtml
"starý" (levnější) verze
https://www.penntoolco.com/170-102-10/
mj - na tom je i vidět princip - jak to jde obejít s tou vestavnou hlavicí
Někde mám zánovní tak 40 let starý optický digitální úchylkoměr Mitutoyo má to ještě fluorescenční displej je tisícinový a s tím by to orientačně jít taky mělo jen to nějak souosose upnout a tlačit na tu průchozí hřídelku ze zadní strany třeba šroubem z nějakého mikrometru.
Samozřejmě toto beru jako nějaké domácí prověření hodinek neznámé přesnosti. Rozhodně to neber jako postup regulérní kalibrace