Proražená kotva komutátorového motoru
Ahoj, dávám si dokupy starý elektrický šroubovák Narex EŠ 6 s klasickým uhlíkovým motorem. Když byl rozebraný tak jsem měřil kotvu i stator pomocí multimetru, odpor vinutí byl celkem konstantní a proti kostře jsem nic nenaměřil. Vinutí pohledově dobrý, neočouzený. Starostové vinutí jsem prelakoval, na kotvě nebylo co dělat tak jsem jen na soustruhu přečistil komutátor. Po složení motor běží krásně, uhlíky nejiskří ale na hřídeli kotvy (výstupním pastorku) naměřím proti nuláku 172 VAC (bez připojeného odrušovacího obvodu), s odrušovacím obvodem je tam fázové napětí. Mám se pokoušet kotvu nějak zalakovat a zlepšit izolační vlastnosti? Nebo napadá někoho jiný důvod proč je tam to napětí? Když jsem to dával “elektrikářovi”, řekl mi že na pastorek normálně šahal a ať to neřeším. Při provozu sice nemám možnost si šáhnout na živou část (pastorek zabírá do pertinaxového kolečka) ale jak dlouho muže takový motor ještě vydržet?
Vím že běžným multimetrem stav izolace nezjistím, nicméně základní diagnostiku jsem udělal UNI-T UT61B. Při měření přes 200k rezistor v sérii je tam pořád těch 172V. To mi pořad nebere hlava, kde se to bere. Na vstupu je určitě 230V. Zkusil jsem ještě měření přes výkonnější zátěž, 40W žárovku ale je bez sebemenšího náznaku žhaveni vlákna (už mi došlo proč se onen elektrikář v pohodě dotknul pastorku).
Na motoru nejsou normálně přístupné kovové (elektricky vodivé) části, na které by se jinak mohlo zavléct nějaké napětí. Pastorek kotvy, na kterém jsem to naměřili je jinak schovaný v převodovce a zabírá do pertinaxového kolečka. Navíc jsem nechal na motoru původní přívoďák, který je jen 2 žílový (L a N).
Je moje měření blbost? Muže se za normálních podmínek stát, že se na hřídeli objeví nějaké napětí? Já mám takový zvyk, že vždy když se vrtám v elektrice (na kterou nemám řádné vzdělání) tak pak projdu vše co jde, jestli tam proti nulového potenciálu nebude napětí.
Zkusil jsem, necelých 50uA. Jak jsem psal, elektrovzdělání nemám ale těch 50uA je na míle vzdálený od nominální hodnoty běžného prouďáku. Mám to zadělal s tím, že ikdyby došlo k průrazu, tak se stejně nemám čeho dotknout a s trochou štěstí probozovat motor ještě nějaký ten rok?
Ahoj,
Este by dobre bolo vidiet stitok pristroja, pokial tam je dvojita izolacia, co je asi tento pripad, tak by to malo byt OK. Tych 50uA moze byt aj prud cez kapacitnu vazbu. Omerat samozrejme funkcnost tej dvojitej izolacie megmetom nie je na skodu, kedze to ma kovovy kryt predpokladam, ale kedze nie som revizak, tak by som to nechal niekomu kto sa tomu rozumie.
Este by dobre bolo vidiet stitok pristroja, pokial tam je dvojita izolacia, co je asi tento pripad, tak by to malo byt OK. Tych 50uA moze byt aj prud cez kapacitnu vazbu. Omerat samozrejme funkcnost tej dvojitej izolacie megmetom nie je na skodu, kedze to ma kovovy kryt predpokladam, ale kedze nie som revizak, tak by som to nechal niekomu kto sa tomu rozumie.
No nevím cos měřil s tím rezistorem 200k, ale kdybys ho tam fakt měl, tak nechápu, jak tam může zůstat 172V coč odpovídá 860uA na 200k a když to dáš do šlusu tak tam teče jen 50uA. To je nějaký divný, nezdá se Ti? To by musel bejt aktivní zesilovač
Takže opakuji a více polopaticky. Připoj 200k (můžeš i míň, když už víme že to není tvrdej šlus a ve zkratu tam teče jen 50uA) mezi kotvu a zem a potom na tý kotvě změř napětí. Pokud by to byl jen činej proud, mělo by to spadnout na 11V, ale bude tam kapacitní vazba, tak to bude víc.
Takže opakuji a více polopaticky. Připoj 200k (můžeš i míň, když už víme že to není tvrdej šlus a ve zkratu tam teče jen 50uA) mezi kotvu a zem a potom na tý kotvě změř napětí. Pokud by to byl jen činej proud, mělo by to spadnout na 11V, ale bude tam kapacitní vazba, tak to bude víc.
Díky za rady a doplňující fotku, už jsem ji sem chtěl dát ale do dílny jsem se dostal až dnes večer. Když se nad tím teď zamýšlíme, tak to měření přes odpor jsem musel nějak zmastit, taky mi to teď nedává smysl. Můžu to pochopitelně zopakovat ale dneska jsem sehnal číslo na revizáka z okolí tak mu to dám ať to opravdu změří něčím na to určeným. Každopádně na kotvu se opravdu normálně nedá nikde sáhnout a pokud to půjde, tak zachovám i původní mimořádně kvalitní přívoďák bez PE. Zatím díky všem