Stránka 2 z 6

Re: Batéria

Napsal: 5. 3. 2023, 11:10
od testone
jergus.balaz píše: 5. 3. 2023, 9:17
testone píše: 5. 3. 2023, 7:02 vyšlo mi, že při hmotnosti závaží 100 tun a hloubce jámy 1000 m a 100% účinnosti všeho lze na jeden zdvih uložit 272,5 kWh
A pointa toho celého vehementu je aká? Hore to ťahá kto? Či počkáme kým sa zem otočí hore nohami?
pointa je následující
má to sloužit jako úložiště přebytkové energie v síti, pro stabilizaci sítě
závaží jede dolů, energii to vyrábí a dodává do sítě při nedostatku
závaží jede nahoru - spotřebovává a ukládá to přebytky ze sítě
akorát že na zanedbatelných 273 kWh je potřeba kilometr hluboká díra a 100 tun závaží
těch děr pro tohle použitelných je na Ostravsku kolik - deset??
ne že by to nefungovalo, technicky to nic převratného není a je to bez potíží realizovatelné s běžnými technologiemi
jen to bude stát při zanedbatelné kapacitě nesmyslný peníze
na odhad technických možností takového řešení je třeba trochu fyziky ze základní školy (alespoň za nás jsme se takový věci jako polohovou energii učili) a deset minut času
....
potíž je v tom že autoři toho řešení a ti co jim to baští si to zjevně spočítat nedokážou
anebo nechtějí

Re: Batéria

Napsal: 5. 3. 2023, 11:16
od testone
jergus.balaz píše: 5. 3. 2023, 9:45 Nuž trochu to tu zaplevelim jedným videom o výstavbe akumulátora z minulého tisícročia.
https://m.youtube.com/watch?v=txLJMxEckfk

A ako ten akumulátor funguje dodnes
https://m.youtube.com/watch?v=XYWQiAFGybc
ano
přečerpávací vodní elektrárna je doposud jediný technicky a ekonomicky dostupný způsob, jak ve větším množství akumulovat elektrickou energii
Dlouhé stráně mají cca 10 000x větší kapacitu než to závaží v díře viz výše

Re: Batéria

Napsal: 5. 3. 2023, 11:17
od Mylan
jergus.balaz píše: 5. 3. 2023, 9:45 Nuž trochu to tu zaplevelim jedným videom o výstavbe akumulátora z minulého tisícročia.
https://m.youtube.com/watch?v=txLJMxEckfk

A ako ten akumulátor funguje dodnes
https://m.youtube.com/watch?v=XYWQiAFGybc
Prečerpávačky fungujú dokonale, ale je na ich stavbu veľmi málo vhodných lokalít. A hlavne veľa zelených oponentov. Baterky sú jednoduché riešenie a zeleným vyhovujú, zatiaľ.

Re: Batéria

Napsal: 6. 3. 2023, 12:14
od lapa
atlan píše: 5. 3. 2023, 9:34 Od toho cu precerpavacie elektrárne. Ako mali byt napriklad stechovice pre nemecky jadrovy program tazku vodu
Jo jo, těžká voda - pro gravitační aku jako vysita.
A ještě lepší je ta, co má místo deuteria tritium - to je těžší a tudiz víc "nagravituje".
Spočítaný to nemám, ale jak každý se zdravým selský rozumem ví, musí to tak být... Je to přece na internetu - teda myslím tady.

Re: Batéria

Napsal: 6. 3. 2023, 7:42
od dracekvo
Podle mě je lepší setrvačník.

Údaj z wiki o autobusu se setrvačníkem "ocelový setrvačník o hmotnosti 1,5 tuny k uložení přibližně 9,15 kWh. Obvodová rychlost disku s průměrem 1,6 metru je při 3 000 otáčkách za minutu přibližně 900 km/hod."

Výhoda setrvačníku je, že narozdíl od gravitační elektrárny (ať za pomocí vody, nebo závaží) nepotřebuju hledat vhodnou lokalitu a můžu ho postavit kde budu chtít. Taky počítám, že narozdíl od autobusu, který má ručitý pohyb a rázy bych mohl dosáhnout lepších pamaterů, když by byl setrvačník uložený napevno.

Re: Batéria

Napsal: 6. 3. 2023, 8:38
od testone
u těch setrvačníkových aut je velkej problém s gyroskopickým momentem setrvačníku
auto je v podstatě neovladatelný
pro představu si stačí vyndat přední kolo z jízdního kola, chytit ho za hřídelku, roztočit o břicho a zkusit točící se kolo někam naklonit

Re: Batéria

Napsal: 6. 3. 2023, 9:38
od gekonko
... ale zase vidiet po nehode behat po ulici 1.5t beyblade tiez nie je na zahodenie :lol:

Re: Batéria

Napsal: 6. 3. 2023, 9:47
od picom
Setrvačníkovou elektrárnu postavili v Praze Kobylisy v ústavu AV pro napájení Tokamaku. Potřebovali krátkodobě (asi 2s) několik MW a to uprostřed Prahy nebylo k dispozici. Možná je ještě funkční.
setrvačníkový generátor.JPG
70MW energie asi 90MJ

Re: Batéria

Napsal: 6. 3. 2023, 10:02
od dracekvo
testone píše: 6. 3. 2023, 8:38 u těch setrvačníkových aut je velkej problém s gyroskopickým momentem setrvačníku
autobus se setrvačníkem jezdil. gyroskopický efekt lze částečně eliminovat.
Ale pokud jsem pochopil, tak se tu bavíme o stacionárním úložišti. Tam je nějakej gyroskopickej efekt nepodstatný.

Re: Batéria

Napsal: 6. 3. 2023, 10:20
od jenicek
S tím se teď dost laboruje, setrvačníky chtějí dělat v Anglii Muelheim a Carrington, dá se to dohledat na webu. Jsou to kolečka o hmotnosti nižších stovek tun s otáčkama řádově jednotky tisíc :mrgreen: Podílí se na tom plzeňská Škodovka a českej Siemens.

Re: Batéria

Napsal: 6. 3. 2023, 11:49
od testone
když tak nad tím uvažuju, stacionární řešení se setrvačníkem má proti tomu závaží na špagátu v díře jednu dost podstatnou výhodu
nic se neděje (neřeším tření atd) pokud neodebírám - nepřivádím energii
to závaží musím v tomhle okamžiku zabrzdit
a když bych chtěl odebírat ze závaží jen malý výkon, musím zbytek té síly taky ubrzdit
zvedání zlomkem jmenovitého výkonu je podobný problém
ne že by to nešlo řešit, ale u setrvačníku tohle z principu odpadá, můžu přivádět/odebírat i jen zlomek jmenovitého výkonu

Re: Batéria

Napsal: 6. 3. 2023, 3:48
od Mylan
dracekvo píše: 6. 3. 2023, 7:42 Podle mě je lepší setrvačník.

Údaj z wiki o autobusu se setrvačníkem "ocelový setrvačník o hmotnosti 1,5 tuny k uložení přibližně 9,15 kWh. Obvodová rychlost disku s průměrem 1,6 metru je při 3 000 otáčkách za minutu přibližně 900 km/hod."

Také niečo 18nástka nevyrobí😁
Je reálne vyrobiť to zo segmentov? A čo vyváženie? Stačilo by statické?

Re: Batéria

Napsal: 7. 3. 2023, 6:17
od Axim
picom píše: 6. 3. 2023, 9:47 Setrvačníkovou elektrárnu postavili v Praze Kobylisy v ústavu AV pro napájení Tokamaku. Potřebovali krátkodobě (asi 2s) několik MW a to uprostřed Prahy nebylo k dispozici. Možná je ještě funkční.
setrvačníkový generátor
B835C23E-CD8F-4C59-98CF-8B32D5731375.jpeg
B835C23E-CD8F-4C59-98CF-8B32D5731375.jpeg (54.65 KiB) Zobrazeno 4198 x
70MW energie asi 90MJ
To jsem netušil zajimavé

Re: Batéria

Napsal: 7. 3. 2023, 6:46
od Sancho Panza
Použil bych jako setrvák rovnou celou Zeměkouli. A pokud by to bylo moc silný, tak jenom třeba Měsíc. Výhodou je že se navíc už točí a ještě sadármo.
Problém u toho měsíce je trochu s těma drátkama - ale když jde nabíjet bezkontaktně tydlifon, tak z měsíce to musí jít taky.
V čem je problém?
Proč není dávno už dotace na můj kolosální objev?
Chvilku vážně - tohle je jen ukázka jak "uvažuje" typický současný rudozelený MBA dobroser - co má tydlifon, notebook, neziskovku, sebevědomí a tím to ovšem končí :roll:

Re: Batéria

Napsal: 7. 3. 2023, 7:07
od shaolin
Asi je to všetko len o zmene druhu energie a jej odloženie na potom. Kým budeme takto uvažovať, povedie to iba ku krátkodobým efektom zásoby energie. Môže to byť fajn ak práve o to ide. Z dlhodobého hľadiska je to blud.
Ide tu o riešenie kumulujúceho sa problému nepochopenia princípu fungovania striedavej elektrickej energie - ona je totiž hlavne vibráciou. A kde je pohyb, tam je energia.

Zo súčasných možností - Pokiaľ by sa dal bezpečne skladovať vodík, tak ja by som osobne išiel do využitia premeny prebytku elektriky formou rozkladu vody na vodík a kyslík. Ten by zase v prípade nedostatku energie poháňal generátor. Príde mi to jednoduchšie a menšie ako stavať gravitačnú batériu.

PS: Sancho ... možno máš ale trochu aj pravdu. Rotačný pohyb zeme v magnetickom poli slnka musí predsa niečo generovať. Aj vodné aj veterné elektrárne využívajú len existujúci pohyb vody či vzduchu tu na zemi. Načo vyvolávať ďalší umelý pohyb s gravitačnou elektrárňou keď je pohybu na zemi viac než dosť. Príliv-odliv je tiež samohybná prečerpávacia stanica.