Mám problém.
Už delší čas řeším občasné protáčení svěrné spojky typu Oldham na kuličkovém šroubu. Sestava: Krok. motor NEMA 34, 2,2 NM, svěrná spojka typu Oldham nasazená na hřídeli KM a na hřídeli vlastního šroubu. Průser je v tom, že ta hřídel má průměr 6,35 mm, a na šroub je při posunu k vřetenu soustruhu vyvíjen dost velký tlak, protože doslova protlačuje dřev. klacek ložiskem o průměru 20 mm. I když spojku dorvu doslova na krev, tak po čase dojde k protáčení a uvedené hřídeli a já musím celé opakovat znovu. Je to práce pro vraha, protože KM je na spec vyráběné přírubě, spojka je umístěna v úzkém tunýlku, takže nejde použít větší průměr a je téměř nepřístupná pro jakoukoliv přesnější montáž. Celá tato konstrukční zprasenina pochází od firmy Sahos, která ji montovala na své CNC soustruhy v počátcích výroby. Navíc celý posuvový šroub nemá zajištění proti podélnému pohybu, takže jsem to tady musel obejít na prasáka navrtaným zajišťovacím šroubem, držícím ložisko.
Co mě napadá za řešení - narvat do spojky zajišťovací červík, na hřídeli zbrousit malou plošku a dotáhnout - což je vzhledem k malému průměru spojky téměř nerealizovatelné. Dále pokusit se zdrsnit hřídel na šroubu, nebo tu část spojky na hřídeli přilepit průmyslovým lepidlem (mám ho, repasoval jsem takto hřídel vřetena na ložisku a funguje to perfektně) Poslední řešení je pak vyměnit celý šroub a použít moderní uložení v držáku KM a ložiskových domcích - ovšem tady je problém, že novou sestavu na soustruh jen s použitím ruční vrtačky z Baumaxu asi moc přesně neusadím.
Dokázali by jste mě někdo poradit, jak toto řešit?
Protáčení kuličkového šroubu ve spojce
- R - stick
- Site Admin
- Příspěvky: 829
- Registrován: 9. 6. 2007, 3:45
- Bydliště: Vysoké Studnice 70 58821 Velký Beranov
- Kontaktovat uživatele:
No, to je právě ten průser a zprasenina od Sahosu. Na motorku je hřídel 8 mm, na šroubu 6,35 mm. Sahos to dělal proto, že k tomu vyráběl i vlastní spojky, kde střední část tvořila vulkanizovaná guma navařená, nebo nalepená na kovové příruby. Aby jim to sedělo, tak to dělali všechno v průměru 6,35 mm na hřídel - a pokud to používali na větší motory, tak to museli napřed převrtat. Taky to hodně často praskalo a odcházelo. Když pak začaly být dostupné Oldhamy a všeobecně spojky na tomto principu, tak jsem to na mašinách okamžitě měnil. Chodí to bez problému - akorát s výjimkou kterou popisuji v tomto threadu.
Dej tam červíka. Spojka se dá vrtat i říznout závit a šroub bez problémů navrtat taky. Běžně to používám už delší dobu jako řešení stejného problému jako máš ty. Teď naposled jsem to ještě "vyladil" na ose jsem udělal frézou srovnání a červík nemá konec 120° ale je rovný.
Loctite, použili jsme i na spojení kde se totálně vymlátil klínek a vypadalo to že už nic nepomůže.
Samozřejmě ne ten na hřídele, tedy pokud to chceš někdy rozebrat bez velkého nahřívání.
Samozřejmě ne ten na hřídele, tedy pokud to chceš někdy rozebrat bez velkého nahřívání.
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.