Materiál.na gulové čapy riadenia
Musíš jednak zvážit pevnost toho čepu, který je namáhán na ohyb a střih a dvak otěruvzdornost toho kulového čepu. Občas to dělám pro veteránisty // Spartak, Tudor ... // z materiálu 15260 a nechávám to po zušlechtění nitridovat // plasmová implantace // do hloubky 0,3. Ty stavitelné misky dělám z bronzu co je v regále. Je to nějaký Cu Sn Pb.
Měřil jsem originál čep ze starého Bulldoga a bylo to bláto - něco na úrovni 11600. Takže to zušlechtění s nitridací je při použití na veteránu asi i "zbytečné hrdinství".
Měřil jsem originál čep ze starého Bulldoga a bylo to bláto - něco na úrovni 11600. Takže to zušlechtění s nitridací je při použití na veteránu asi i "zbytečné hrdinství".
Počítej s tím, že v hromadné výrobě jsou polotovary těchto dílů většinou výkovek. Tím ta ocel nabývá jiných vlastností nežli obrobená z tyče. Také se v té hromadné výrobě šetří každý halíř a krom toho nemá výrobce zas tak moc zájem, aby to fungovalo navěky.
Volil jsem ty materiály z předchozího příspěvku s vědomím, že ušetřit pár korun na materiálu a pak poslouchat, že si někdo kvůli mě nabil hubu ...
Ta ocel 15142 je běžně k sehnání. Měl bys se držet zásady, že díly nemají mít stejnou tvrdost. Ta 14100 bude asi obtížněji k sehnání a hlavně budou dost problémy se zušlechtěním.
Volil jsem ty materiály z předchozího příspěvku s vědomím, že ušetřit pár korun na materiálu a pak poslouchat, že si někdo kvůli mě nabil hubu ...
Ta ocel 15142 je běžně k sehnání. Měl bys se držet zásady, že díly nemají mít stejnou tvrdost. Ta 14100 bude asi obtížněji k sehnání a hlavně budou dost problémy se zušlechtěním.
Drastík, F.: Volba konstrukčních ocelí pro vysoce namáhané stroje, SNTL 1953.
str. 92: Čepy řídících pák odolávají nárazům a opotřebení. Obyčejně se hotoví z houževnatých ocelí cementačních 14 220 (Cr-Mn) nebo 16 231 (Cr-Ni) a pro nejvyšší namáhání z oceli Cr-Ni 16 420.
str. 92: Čepy řídících pák odolávají nárazům a opotřebení. Obyčejně se hotoví z houževnatých ocelí cementačních 14 220 (Cr-Mn) nebo 16 231 (Cr-Ni) a pro nejvyšší namáhání z oceli Cr-Ni 16 420.
SN 20, SM 16 B, FN 25
Almac, pekný odkaz na knihu, tiež ďakujem. Píše sa v tej knihe aj o tepelnom spracovaní alebo len všeobecne o tejto problematike? Idem dohladat či sa dá najst na internete.
Milan jo, viem že v seriovej výrobe sa šetrí čo najviac. Keď si chcem na cnc spraviť 10 čapov, tak ich spravím z materiálu ktorý bude vhodný i keď drahší.
Strašne málo viem o materiáloch, nie som strojár, ale prvé po čom som chcel siahnuť bola 14220 alebo 42crmo4, čo sa aj potvrdilo, že by to nebola zlá volba, už len poznať tepelne spracovanie. Keď sa ten čap ohne alebo časom vybije, tak sa nič strašné nedeje, ale nechcem aby ho urvalo..
Ten bronz sa nevybije?
Milan jo, viem že v seriovej výrobe sa šetrí čo najviac. Keď si chcem na cnc spraviť 10 čapov, tak ich spravím z materiálu ktorý bude vhodný i keď drahší.
Strašne málo viem o materiáloch, nie som strojár, ale prvé po čom som chcel siahnuť bola 14220 alebo 42crmo4, čo sa aj potvrdilo, že by to nebola zlá volba, už len poznať tepelne spracovanie. Keď sa ten čap ohne alebo časom vybije, tak sa nič strašné nedeje, ale nechcem aby ho urvalo..
Ten bronz sa nevybije?
u cementačních ocelí je tepelné zpracování typické, cementovaná vrstva u ocelí Cr-Mn 62-64HRc, Cr-Ni 60-62 HRc. Jádro nemá dostatek uhlíku a zůstává okolo 40HRc, u větších dílů méně. Pro prevenci brusných trhlin se doporučuje popouštění po kalení při 150-180°C v oleji. (Korecký, J.: Cementování ocelí, SNTL 1957).
SN 20, SM 16 B, FN 25
Proto ti doporučuji materiál houževnatý - třídu 15***. Můžeš použít i cementační oceli, ale zbytečně si přiděláš starosti. Cementace probíhá při vyšších teplotách a většinou je nutné to pak brousit.
Bronz se na veteránech používal snad běžně. Určitě jsem ty výstelky z něho dělal a nemám odezvu, že by to nějak zlobilo. Navíc je to stahovací a vůli zase vymezíš.
Pokud by byla řeč i o kluzných mat. do kulových čepů a jiné ... ,
tak jej vyrábíme do autobusů (SOR Libchavy) . Ještě nedávno jsem jim dělal test na otěr do kul. čepů , jímž dodaný . Byl to termoplast s obsahem bronzi 30% .
Zatím stále vítězí ZX .
To jen tak pro zajímavost ...
tak jej vyrábíme do autobusů (SOR Libchavy) . Ještě nedávno jsem jim dělal test na otěr do kul. čepů , jímž dodaný . Byl to termoplast s obsahem bronzi 30% .
Zatím stále vítězí ZX .
To jen tak pro zajímavost ...
Tak ty moderní plasty jsou určitě pro tyhle aplikace budoucnost. Jejich pružnost umožňuje to předepnout a také eliminuje drobné rázy. Další co mne napadá je, že nevzniká galvanický článek.hastroha píše: ↑25. 12. 2023, 5:55 Pokud by byla řeč i o kluzných mat. do kulových čepů a jiné ... ,
tak jej vyrábíme do autobusů (SOR Libchavy) . Ještě nedávno jsem jim dělal test na otěr do kul. čepů , jímž dodaný . Byl to termoplast s obsahem bronzi 30% .
Zatím stále vítězí ZX .
To jen tak pro zajímavost ...
Rozmýšlam teda medzi 14220 a 15260. Milan, ako tú 15260 zušlachtuješ? Misky môžem spraviť aj bronzové alebo vraj sa používal aj silon.
Som od TN, blízo to mám do Považskej, je tam kaliareň, ale asi ma vyhodia s takouto malou zákazkou na kalenie
Som od TN, blízo to mám do Považskej, je tam kaliareň, ale asi ma vyhodia s takouto malou zákazkou na kalenie
15260 nechávám zušlechtit na cca 42 HRc // 130 kg /mm2 //. Dělám z toho tedy většinou upínací trny, hřídele do jednoúčelových obráběcích strojů ... Je to nezákeřný materiál pro tepelné zpracování bez sklonu k deformacím a trhlinám. Zušlechťují mi to v Bodycote.