Náboj kolesa - orovnanie na aute?
Zdravím Vás
Mám takú dilemu. Na aute som pred dvoma rokmi menil náboj kolesa + nové ložisko. Dal som nové brzdy a po nejakom čase prišlo trasenie volantom. Kotúč na jednej strane výrazne hádzal. Zhodil som kotúč a zistil hádzavosť náboja 0,56mm. Na druhej strane je hádzavosť Kotúča s priemerom 315mm iba 0,02, čo je super.
Keďže som nikde kolesom neudrel, mám pocit že už aj ten nový náboj musel byť krivý keď som ho založil. Nenapadlo ma ho premerať.
Otázka č.1
Mám pôvodný originál náboj čo ostal z predchádzajúcej výmeny (Je to kvalitný materiál) a chcel by som ho znova použiť ale potrebujem ho zarovnať na prírube na sústruhu do nulovej hádzavosti. Je to reálne možné alebo to nikto nikdy neupne tak aby to bolo po osadení na nulu? prípadne ako sa to robí?
Otázka č.2
Je nejaká možnosť orovnať ten náboj priamo na aute? Tak ako sa sústružia kotúče na aute, tak by som si to predstavoval na tom náboji. Proste líznuť ho na nulu, čo by bolo najlepšie. Prípadne robil to niekto, alebo dá sa urobiť nejaký prípravok na to?
Skúšanie nalisovať/vylisovať náboj aby bolo vidno či to po založení nehádže moc neprichádza do úvahy lebo sa vždy poškodí ložisko.
Ešte ma napadlo že by som zmeral a označil hádzavosť náboja čo je na aute a upol ho do sústruhu s tými istými hodnotami hádzavosti a potom zarovnal. Ale príde mi to také netradičné.
Môžem kúpiť zase nový náboj, ale môže byť krivý, prípadne z materiálu náchylného na znovupokrivenie.
Mám takú dilemu. Na aute som pred dvoma rokmi menil náboj kolesa + nové ložisko. Dal som nové brzdy a po nejakom čase prišlo trasenie volantom. Kotúč na jednej strane výrazne hádzal. Zhodil som kotúč a zistil hádzavosť náboja 0,56mm. Na druhej strane je hádzavosť Kotúča s priemerom 315mm iba 0,02, čo je super.
Keďže som nikde kolesom neudrel, mám pocit že už aj ten nový náboj musel byť krivý keď som ho založil. Nenapadlo ma ho premerať.
Otázka č.1
Mám pôvodný originál náboj čo ostal z predchádzajúcej výmeny (Je to kvalitný materiál) a chcel by som ho znova použiť ale potrebujem ho zarovnať na prírube na sústruhu do nulovej hádzavosti. Je to reálne možné alebo to nikto nikdy neupne tak aby to bolo po osadení na nulu? prípadne ako sa to robí?
Otázka č.2
Je nejaká možnosť orovnať ten náboj priamo na aute? Tak ako sa sústružia kotúče na aute, tak by som si to predstavoval na tom náboji. Proste líznuť ho na nulu, čo by bolo najlepšie. Prípadne robil to niekto, alebo dá sa urobiť nejaký prípravok na to?
Skúšanie nalisovať/vylisovať náboj aby bolo vidno či to po založení nehádže moc neprichádza do úvahy lebo sa vždy poškodí ložisko.
Ešte ma napadlo že by som zmeral a označil hádzavosť náboja čo je na aute a upol ho do sústruhu s tými istými hodnotami hádzavosti a potom zarovnal. Ale príde mi to také netradičné.
Môžem kúpiť zase nový náboj, ale môže byť krivý, prípadne z materiálu náchylného na znovupokrivenie.
Presne s touto vecou som sa stretol. Ja som to chcel taktiež orovnať.
1- ak vyberiem ložisko tak ho už aj vymením. takže v sústruhu rovnať nie
2 - kým urobým príptavok na držiak barana na karbobrúsku /prebehnúť leštiacím kotúčom/na zrovnanie a neistý výsledok čas a všetko .???
Ja som dal nové ložisko a je odvtedy kľud.
Len okrajovo - ja len na dvoch autách som sa stretol stým že hádzavosť kotúča spôsobovalo zlé ložisko
vetšinou kotúč zo zlého materiálu zohreje sa ochladí párkrát a je , alebo je zohriatý kotúč a zbehneš do studenej mláky a krivosť je na svete - osobne si myslím že zrovnávať kotúče nie je moc šťastné riešenie , ale je pravda že aj ja som už zrovnával
1- ak vyberiem ložisko tak ho už aj vymením. takže v sústruhu rovnať nie
2 - kým urobým príptavok na držiak barana na karbobrúsku /prebehnúť leštiacím kotúčom/na zrovnanie a neistý výsledok čas a všetko .???
Ja som dal nové ložisko a je odvtedy kľud.
Len okrajovo - ja len na dvoch autách som sa stretol stým že hádzavosť kotúča spôsobovalo zlé ložisko
vetšinou kotúč zo zlého materiálu zohreje sa ochladí párkrát a je , alebo je zohriatý kotúč a zbehneš do studenej mláky a krivosť je na svete - osobne si myslím že zrovnávať kotúče nie je moc šťastné riešenie , ale je pravda že aj ja som už zrovnával
Ak sa to nedá priamo na aute (čo sa asi dá, ale k tomu sa vyjadria iní), príde mi dobré riešenie to tvoje ,,netradičné". Otázka je, či to potom budeš vedieť znova nalisovať so žiadanými hodnotami.
Napadlo mi ešte riešenie, či sa nedá namiesto orovnania náboja jednoduchšie označiť a presústružiť priamo kotúč (teda nie o ktorú sa opierajú platničky, ale dosadacia plocha kotúča na náboj). Spraviť by sa to mohlo dať v ,,bežných podmienkach kutila" jednoduchšie, ale je to také škriabanie za uchom zlou rukou...
Napadlo mi ešte riešenie, či sa nedá namiesto orovnania náboja jednoduchšie označiť a presústružiť priamo kotúč (teda nie o ktorú sa opierajú platničky, ale dosadacia plocha kotúča na náboj). Spraviť by sa to mohlo dať v ,,bežných podmienkach kutila" jednoduchšie, ale je to také škriabanie za uchom zlou rukou...
tiborius:
Presne to som nedávno riešil na motorke. Hádzavosť kotúča po ,,brzdení pred mlákou" spraví tzv. neukľudnený materiál.
To ,,ukľudnenie" sa robí vraj tak, že odliaty kotúč sa má párkrát zohriať a schladiť, a až potom opracovať na presný rozmer. Potom sa už neskriví. Samozrejme veľa výrobcov lacných vecí toto nerobí. Preto čo sa týka kotúčov, radšej priplatiť za lepšiu značku resp. originál...
Presne to som nedávno riešil na motorke. Hádzavosť kotúča po ,,brzdení pred mlákou" spraví tzv. neukľudnený materiál.
To ,,ukľudnenie" sa robí vraj tak, že odliaty kotúč sa má párkrát zohriať a schladiť, a až potom opracovať na presný rozmer. Potom sa už neskriví. Samozrejme veľa výrobcov lacných vecí toto nerobí. Preto čo sa týka kotúčov, radšej priplatiť za lepšiu značku resp. originál...
Neukľudnený materiál znamená že ho treba popustiť? Dá sa to doma? A za akých podmienok?
Tie staré by som tak urobil a nechal ztočiť. Majú asi 15tis km a sú malo opotrebované.
Ak by som orovnal ten naboj na aute tak by to bolo najlepšie.
Lozisko je nove 2 roky staré menene s novym nabojom a ma max 10k km. Ten naboj sa nejako skrivil alebo vznikla nejaka asymetria pri osadzovaní, ale to snáď ani nieje mozné pri lisovani do loziska… ci ano?
ps: náboj vyzerá takto:
a pridal som aj celú otoč pre predstavu
Tie staré by som tak urobil a nechal ztočiť. Majú asi 15tis km a sú malo opotrebované.
Ak by som orovnal ten naboj na aute tak by to bolo najlepšie.
Lozisko je nove 2 roky staré menene s novym nabojom a ma max 10k km. Ten naboj sa nejako skrivil alebo vznikla nejaka asymetria pri osadzovaní, ale to snáď ani nieje mozné pri lisovani do loziska… ci ano?
ps: náboj vyzerá takto:
a pridal som aj celú otoč pre predstavu
Robil som to kamošovi- auto mu stálo na kotúčoch bez kolies dva roky, a jeden náboj bol deformovaný. Vytočil som presný trn ako má otvor ložisko, nasadil náboj, koníkom cez trubku podoprel za vnútorný krúžok, a skrutka opretá o pakňu mi ho unášala. Podarilo to v stovke. Ten trn v hlavičke nemôže byť moc veľký priemer- asi tak do polky vnútorného krúžku ložiska, aby sa potom cezeň dala trubka, a dal sa zraziť trn z ložiska bez jeho poškodenia. A vpredu som ešte mal cez filcové krúžky hrotom zároveň pritlačený aj náboj aby nechvel.
Veď som to písal že som ho menil dva roky do zadu auž je krivý bez zjavneho naburania či “pamatnej” jamy vyše pol roka.
Takže aftermarket náboj je asi väčšie blato ako original. Ten originál tak krasne zvoní. Mam kupený aj nový nahradný ale ten má iný zvuk, taký tupý. Uvažujem este že ten pôvodný originál dam ztočiť a vratim ho nazad.
Takže aftermarket náboj je asi väčšie blato ako original. Ten originál tak krasne zvoní. Mam kupený aj nový nahradný ale ten má iný zvuk, taký tupý. Uvažujem este že ten pôvodný originál dam ztočiť a vratim ho nazad.
Pravdu máš auto som nespomenul, je to vw sharan 2009, 4x4. Pneumatiky musí mať záťažové od hodnoty 95 vyššie.
Viem že bežní mechanici nájdu chybu-vymenia, ale to už sa stalo pred dvoma rokmi a problém je nazad. Ja by som teraz najradšej urobil všetko preto aby sa to neopakovalo.
Preto chcem teraz vrátiť orovnaný pôvodný originál náboj a vzhľadom na jeho tvrdosť alebo zloženie už ho na aute neorovnám, už mi to došlo.
O akej vlastnosti ocele svedčí zvonivý zvuk pri klepnutí kovovým predmetom?
Viem že bežní mechanici nájdu chybu-vymenia, ale to už sa stalo pred dvoma rokmi a problém je nazad. Ja by som teraz najradšej urobil všetko preto aby sa to neopakovalo.
Preto chcem teraz vrátiť orovnaný pôvodný originál náboj a vzhľadom na jeho tvrdosť alebo zloženie už ho na aute neorovnám, už mi to došlo.
O akej vlastnosti ocele svedčí zvonivý zvuk pri klepnutí kovovým predmetom?
Odbornici sa nicoho neboja. Verim ze rizdiel medzi kotucom a nabojom nepoznaju, a uribili by to rovnako. https://youtube.com/shorts/KlryzSfgbHk? ... OVsuYE9fct