Náboj kolesa - orovnanie na aute?

kdyz nebudes vedet kam to dat tak to napis sem, admin to za tebe umisti nebo vytvori novou sekci
Uživatelský avatar
shaolin
Příspěvky: 1189
Registrován: 11. 9. 2011, 7:17

15. 3. 2024, 7:07

Zdravím Vás

Mám takú dilemu. Na aute som pred dvoma rokmi menil náboj kolesa + nové ložisko. Dal som nové brzdy a po nejakom čase prišlo trasenie volantom. Kotúč na jednej strane výrazne hádzal. Zhodil som kotúč a zistil hádzavosť náboja 0,56mm. Na druhej strane je hádzavosť Kotúča s priemerom 315mm iba 0,02, čo je super.
Keďže som nikde kolesom neudrel, mám pocit že už aj ten nový náboj musel byť krivý keď som ho založil. Nenapadlo ma ho premerať.

Otázka č.1
Mám pôvodný originál náboj čo ostal z predchádzajúcej výmeny (Je to kvalitný materiál) a chcel by som ho znova použiť ale potrebujem ho zarovnať na prírube na sústruhu do nulovej hádzavosti. Je to reálne možné alebo to nikto nikdy neupne tak aby to bolo po osadení na nulu? prípadne ako sa to robí?

Otázka č.2
Je nejaká možnosť orovnať ten náboj priamo na aute? Tak ako sa sústružia kotúče na aute, tak by som si to predstavoval na tom náboji. Proste líznuť ho na nulu, čo by bolo najlepšie. Prípadne robil to niekto, alebo dá sa urobiť nejaký prípravok na to?

Skúšanie nalisovať/vylisovať náboj aby bolo vidno či to po založení nehádže moc neprichádza do úvahy lebo sa vždy poškodí ložisko.
Ešte ma napadlo že by som zmeral a označil hádzavosť náboja čo je na aute a upol ho do sústruhu s tými istými hodnotami hádzavosti a potom zarovnal. Ale príde mi to také netradičné.
Môžem kúpiť zase nový náboj, ale môže byť krivý, prípadne z materiálu náchylného na znovupokrivenie.
tiborius
Příspěvky: 364
Registrován: 9. 8. 2018, 1:58

15. 3. 2024, 7:32

Presne s touto vecou som sa stretol. Ja som to chcel taktiež orovnať.

1- ak vyberiem ložisko tak ho už aj vymením. takže v sústruhu rovnať nie

2 - kým urobým príptavok na držiak barana na karbobrúsku /prebehnúť leštiacím kotúčom/na zrovnanie a neistý výsledok čas a všetko .???


Ja som dal nové ložisko a je odvtedy kľud.

Len okrajovo - ja len na dvoch autách som sa stretol stým že hádzavosť kotúča spôsobovalo zlé ložisko

vetšinou kotúč zo zlého materiálu zohreje sa ochladí párkrát a je , alebo je zohriatý kotúč a zbehneš do studenej mláky a krivosť je na svete - osobne si myslím že zrovnávať kotúče nie je moc šťastné riešenie , ale je pravda že aj ja som už zrovnával
sqad87
Příspěvky: 30
Registrován: 18. 4. 2023, 8:23

15. 3. 2024, 7:42

Ak sa to nedá priamo na aute (čo sa asi dá, ale k tomu sa vyjadria iní), príde mi dobré riešenie to tvoje ,,netradičné". Otázka je, či to potom budeš vedieť znova nalisovať so žiadanými hodnotami.

Napadlo mi ešte riešenie, či sa nedá namiesto orovnania náboja jednoduchšie označiť a presústružiť priamo kotúč (teda nie o ktorú sa opierajú platničky, ale dosadacia plocha kotúča na náboj). Spraviť by sa to mohlo dať v ,,bežných podmienkach kutila" jednoduchšie, ale je to také škriabanie za uchom zlou rukou...
sqad87
Příspěvky: 30
Registrován: 18. 4. 2023, 8:23

15. 3. 2024, 7:47

tiborius:
Presne to som nedávno riešil na motorke. Hádzavosť kotúča po ,,brzdení pred mlákou" spraví tzv. neukľudnený materiál.
To ,,ukľudnenie" sa robí vraj tak, že odliaty kotúč sa má párkrát zohriať a schladiť, a až potom opracovať na presný rozmer. Potom sa už neskriví. Samozrejme veľa výrobcov lacných vecí toto nerobí. Preto čo sa týka kotúčov, radšej priplatiť za lepšiu značku resp. originál...
Uživatelský avatar
shaolin
Příspěvky: 1189
Registrován: 11. 9. 2011, 7:17

15. 3. 2024, 8:37

Neukľudnený materiál znamená že ho treba popustiť? Dá sa to doma? A za akých podmienok?
Tie staré by som tak urobil a nechal ztočiť. Majú asi 15tis km a sú malo opotrebované.


Ak by som orovnal ten naboj na aute tak by to bolo najlepšie.

Lozisko je nove 2 roky staré menene s novym nabojom a ma max 10k km. Ten naboj sa nejako skrivil alebo vznikla nejaka asymetria pri osadzovaní, ale to snáď ani nieje mozné pri lisovani do loziska… ci ano?

ps: náboj vyzerá takto:
a pridal som aj celú otoč pre predstavu
Přílohy
naboj 1.jpg
naboj 1.jpg (5.53 KiB) Zobrazeno 1052 x
naboj.jpg
naboj.jpg (6.66 KiB) Zobrazeno 1052 x
otoč.jpeg
otoč1.jpg
qwer
Příspěvky: 1301
Registrován: 8. 4. 2008, 8:09
Bydliště: Kostolec (Pov. Bystrica)

15. 3. 2024, 9:28

Robil som to kamošovi- auto mu stálo na kotúčoch bez kolies dva roky, a jeden náboj bol deformovaný. Vytočil som presný trn ako má otvor ložisko, nasadil náboj, koníkom cez trubku podoprel za vnútorný krúžok, a skrutka opretá o pakňu mi ho unášala. Podarilo to v stovke. Ten trn v hlavičke nemôže byť moc veľký priemer- asi tak do polky vnútorného krúžku ložiska, aby sa potom cezeň dala trubka, a dal sa zraziť trn z ložiska bez jeho poškodenia. A vpredu som ešte mal cez filcové krúžky hrotom zároveň pritlačený aj náboj aby nechvel.
sqad87
Příspěvky: 30
Registrován: 18. 4. 2023, 8:23

16. 3. 2024, 10:57

shaolin:
Bohužiaľ neviem ti povedať presný postup - napísal som len ako mi to vysvetľoval známy (strojár), ked som u neho tiež chcel nechať nerovný kotúč prebrúsiť...
Modros
Příspěvky: 1680
Registrován: 31. 3. 2019, 7:58

16. 3. 2024, 12:34

To znám...to se dělá tak že se vemou korunky.....koupí se novej náboj a nové ložisko....a ten starej křivej hazející se hodí do šmelcu...nevim co tady vymejšlíš za píčoviny
Masso, stroje všemožný, autoservis, amatérské závody Nissan GTR
Uživatelský avatar
stanik84
Příspěvky: 2265
Registrován: 3. 8. 2016, 9:29

16. 3. 2024, 1:54

Modros píše: 16. 3. 2024, 12:34 To znám...to se dělá tak že se vemou korunky.....koupí se novej náboj a nové ložisko....a ten starej křivej hazející se hodí do šmelcu...nevim co tady vymejšlíš za píčoviny
Asi tak
Uživatelský avatar
shaolin
Příspěvky: 1189
Registrován: 11. 9. 2011, 7:17

17. 3. 2024, 7:40

Veď som to písal že som ho menil dva roky do zadu auž je krivý bez zjavneho naburania či “pamatnej” jamy vyše pol roka.
Takže aftermarket náboj je asi väčšie blato ako original. Ten originál tak krasne zvoní. Mam kupený aj nový nahradný ale ten má iný zvuk, taký tupý. Uvažujem este že ten pôvodný originál dam ztočiť a vratim ho nazad.
Uživatelský avatar
elbarto
Příspěvky: 4891
Registrován: 22. 5. 2014, 10:27
Bydliště: Prague

17. 3. 2024, 6:01

Nejsem rejpal :-) ale neuvádíš značku auta, typuji Francouzké či Italské ... ?
Uživatelský avatar
shaolin
Příspěvky: 1189
Registrován: 11. 9. 2011, 7:17

18. 3. 2024, 6:39

Pravdu máš auto som nespomenul, je to vw sharan 2009, 4x4. Pneumatiky musí mať záťažové od hodnoty 95 vyššie.

Viem že bežní mechanici nájdu chybu-vymenia, ale to už sa stalo pred dvoma rokmi a problém je nazad. Ja by som teraz najradšej urobil všetko preto aby sa to neopakovalo.
Preto chcem teraz vrátiť orovnaný pôvodný originál náboj a vzhľadom na jeho tvrdosť alebo zloženie už ho na aute neorovnám, už mi to došlo.

O akej vlastnosti ocele svedčí zvonivý zvuk pri klepnutí kovovým predmetom?
tiborius
Příspěvky: 364
Registrován: 9. 8. 2018, 1:58

18. 3. 2024, 8:37

shaolin píše: 18. 3. 2024, 6:39 O akej vlastnosti ocele svedčí zvonivý zvuk pri klepnutí kovovým predmetom?
To asi bude druhotný recyklovaný materiál , a je veľká pravdepodobnosť že sa tam nejako primiešal aj starý zvon. :wink:
Uživatelský avatar
shaolin
Příspěvky: 1189
Registrován: 11. 9. 2011, 7:17

18. 3. 2024, 1:36

Takže v mojom náboji je starý zvon? Tak to chápem že môj kotúč hádzalo sem a tam .... :)
atlan
Příspěvky: 3347
Registrován: 7. 2. 2011, 9:12

18. 3. 2024, 2:57

Odbornici sa nicoho neboja. Verim ze rizdiel medzi kotucom a nabojom nepoznaju, a uribili by to rovnako. https://youtube.com/shorts/KlryzSfgbHk? ... OVsuYE9fct
Odpovědět

Zpět na „kdyz nebudes vedet kam“