čištění talířků ventilů - hledám technologii

Technologicke postupy a měřidla v dílně
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7215
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

8. 4. 2024, 10:28

Ahoj kolegové, prosím o radu, tip, diskusi, nápad
řeším jak čistit talířky ventilů ze spalovacích motorů
denně mi jich projde dílnou stovky kusů
historicky se vyvinul postup, kdy kus po kusu ventil za dřík upneme do strojku ala stojanová vrtačka a šábrem se talířek oškrábe
to šlo u 50 kusů za den, u 500 ks/den už ne
navíc to není úplně pěkný, leckdy jsou na ventilech tvrdé i mastné nánosy až jednotky mm tlouš'tky
vymýšlím jak to zmechanizovat ve stylu nastrkat 20 ks někam - zmáčknout start - za pár minut vyndat jako nový
předem to můžu odmastit v ostřikovacím stroji, ale vrstva karbonu tam stejně zůstane
bez nutnosti obsluhy
asi nějaké otryskávání ocelovou drtí ?????
bráním se písku, korundu, balotině atd
potíž je v tom, že nelze tryskat dříky ventilů, poškodily by se
nelze kus po kusu ručně - čas, množství
Napadá někoho něco?
Má někdo nějakou zkušenost?
díky za nápady a diskusi
ventily.jpg
nákres pro mytí.jpg
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 4883
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

8. 4. 2024, 11:12

Omílačka? Muselo by se zkusit co nebude abrazivní na dříky, ale obije to karbon. Na klikový hřídele jsem nedávno uspěšně otestoval právě omílaní sklem. Podmínka je aby to bylo odmaštěný.

Pokud by tě to zajímalo, nějakou hromádku před vyhozením tu najdu a jak bude trošku volněji, tak se k tomu můžu dostat to tam naházet a vyzkoušet to, co to udělá, nějaký fotky a oměření a tak.

Je to právě technologie plně automatická, jen to tam nasypeš, a s vhodným typem to za pár hodin bude čistý padat do bedýnky.

Pro inspiraci jak vypadá linka https://youtu.be/67twsGz4CtA?si=ppP5yiSaELJCLv3q
https://youtu.be/cHKHQVGgxOk?si=JIA8Dr8aNRb9xaKO
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
Milan199
Příspěvky: 2937
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

8. 4. 2024, 12:00

Vždycky je účinnější "vlečné" omílání. Udělal bych kostku z měkčího plastu s dírkama na dřík ventilu a trčela by jenom ta začouzená část. A to teprve strčit do šajráku. Nasucho to nepůjde a počítej s docela náročnou filtrací a sedimentací toho karbonu.

Tělíska a kapalina je na velké zkoušení. Začal bych s plastovými kuličkami tak 10 mm s abrazivem od 180 výš.
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7215
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

8. 4. 2024, 12:02

ty dříky by asi šlo o nějak ochránit
Nasunout na něj plastový váleček se šroubem z boku??
Ale co ten čas?
Deset minut na dávku by bylo ok, ale hodiny?
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 4883
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

8. 4. 2024, 12:07

Když jsem je ještě pískoval, tak jsem na dříky navlíkal gumovou hadičku

Ten čas by se musel vyzkoušet. Bylo by to spíš o organizaci práce, ráno je mít očištěný a kompletovat, a mezitím tam hodit další.

Další věc je, že to i celkem hlučí. Takže časovač a nechat to jet na padla a ráno to vybrat. Pokud teda nevadí běžící mašina bez dohledu.
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
Uživatelský avatar
pafik
Příspěvky: 2694
Registrován: 10. 2. 2013, 5:07
Bydliště: Praha 4

8. 4. 2024, 12:25

Jelikož mám rád postupy, kdy něco pracuje za mě, tak bych to zkusil hodit do hydroxidu. Ocel nenapadá, čistím v tom nástroje od mastnoty, zadělaný frézy a závitníky od hliníku, ...
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7215
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

8. 4. 2024, 12:28

pafik píše: 8. 4. 2024, 12:25 Jelikož mám rád postupy, kdy něco pracuje za mě, tak bych to zkusil hodit do hydroxidu. Ocel nenapadá, čistím v tom nástroje od mastnoty, zadělaný frézy a závitníky od hliníku, ...
díky ale to je špatně
ty úsady to neodstraní
riziko poleptání
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7215
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

8. 4. 2024, 12:29

DwPetr píše: 8. 4. 2024, 12:07 Když jsem je ještě pískoval, tak jsem na dříky navlíkal gumovou hadičku

Ten čas by se musel vyzkoušet. Bylo by to spíš o organizaci práce, ráno je mít očištěný a kompletovat, a mezitím tam hodit další.

Další věc je, že to i celkem hlučí. Takže časovač a nechat to jet na padla a ráno to vybrat. Pokud teda nevadí běžící mašina bez dohledu.
v našem provozu je potřebuju mít řekněme do hodiny na brusce očištěný
do druhýho dne nelze
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 4883
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

8. 4. 2024, 12:54

Tak v tom případě tryskání pod vodou. Rychlý, šetrný, ale musí u toho stát člověk. Kabiny jsou drahý, ale dají se i do pronájmu.

https://youtu.be/aPUGI2AZQQE?si=jJWFxx002PJ5V5Df
https://www.trytech.cz/vodni/vodni-trys ... 915-vixen/
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7215
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

8. 4. 2024, 1:19

jo jasně, znám, hydrofiniš, "mokrá balotina"
i jsem s nima jednal
potíž je v tom, že se u toho musí stát + 11 kW kompresor za pr....
500 ventilů * 0,5-1 minuta/kus ......
...
u takhle jednoduchý hlavy s jedním mazacím kanálem co je na tom videu je to úžasný
u 16 ventilu s hydroštelama a desítkama slepejch zákoutí v olejovech kanálech kde všude ta balotina nalítá, zůstane a nelze ji odtud kontrolovatelně odstranit je to průser
= zadřený motor
navíc to nesnáší mastnotu
...
ale koukám po nějaký ojetině taky
dát za to 450-600k se mi nechce
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 4883
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

8. 4. 2024, 1:41

To čistění je prostě naprd.

No pak leda vymyslet takový kolo, kde by v kruhu bylo třeba 20 kleštinovejch upínačů, třeba nějaký zatahovací upínání na vzduch, to by spíš už věděli kluci, po obvodě opásaný klinovým řemenem, kterej by je unášel, hnaný elektromotorem. Uvnitř toho kola by byl dráťenej kotouč, kterej by mohl sjet dolů, vyměnit ventily a zase s ním do těch hlav ventilů nahoru najet. Tohle by mohlo funovat. Dalo by se to poskládat z věcí z regálu, z něčeho použitýho, nebo z Číny, přesnost nehraje moc roli.

Trošku jsem tu myšlenku načáral
Screenshot_20240408_144101_Samsung Notes.jpg
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 4883
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

8. 4. 2024, 1:46

Pohyb toho vnitřního motoru s kartáčem po orbitě
Screenshot_20240408_144505_Samsung Notes.jpg
No a pohon těch upínačů
Screenshot_20240408_144936_Samsung Notes.jpg
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
Modros
Příspěvky: 1684
Registrován: 31. 3. 2019, 7:58

8. 4. 2024, 2:34

co třeba laserové čištění? Ta technologie tu je...jakej je nákup slušného stroje netuším, nijak sem se o to nezajímal...

https://www.youtube.com/shorts/q9EoiWCa7w4
Masso, stroje všemožný, autoservis, amatérské závody Nissan GTR
Uživatelský avatar
Habešan
Příspěvky: 1009
Registrován: 12. 12. 2013, 2:25
Bydliště: Plzeňsko
Kontaktovat uživatele:

8. 4. 2024, 2:44

Zkusil bych tryskání hydrogenuhličitanem sodným, nebo suchým ledem.
Nabídněte mi, prosím, formy na PET lahve z limonádoven i pivovarů (i kovošrotu).
Modros
Příspěvky: 1684
Registrován: 31. 3. 2019, 7:58

8. 4. 2024, 2:47

Habešan píše: 8. 4. 2024, 2:44 Zkusil bych tryskání hydrogenuhličitanem sodným, nebo suchým ledem.
jj při spotřebě 40 kg sucheho ledu za hodinu si dokážu představit radši zaměstnat menší vesnici dělníků

navíc suchej led se nekamarádí s mastnotou....už z principu...

ta jedlá soda je asi schudnější cesta

s tim že pro další tryskání bude podle mě nepoužitelná a cena sody taky neni příznivá
Masso, stroje všemožný, autoservis, amatérské závody Nissan GTR
Odpovědět

Zpět na „Technologie a měření“