Vibrace motoru, - aneb jak ho slozit?

ostatní motory, vřetena, regulace, snímaní otáček a jiné
Odpovědět
NoDebate
Příspěvky: 25
Registrován: 12. 1. 2023, 8:18

22. 4. 2024, 10:08

Dobry den, filtr mlci, takze dovolte mi se zeptat.
Uz jsem slozil tri nebo ctyri motory (vymena lozisek) a ty byly v pohode. Ted jsem sundal z vrtacky, ze vymenim remenici a musel jsem ho rozebrat, abych ji vylisoval. Slozil jsem ho a zacal vibrovat a hlucet (78-82dB). pruzna podlozka tam je na strane k hrideli/remenici, "dole" neni (motor je smerovan vertikalne, vyroba Mez Mohelnice, 1964, 0.37kW). Ok, asi jsem sundavanim remenice zohnul celou hridel (slo to fakt hrozne stahovakem, pak jsem to radsi vylisoval ), na ktere je kotva, neni mezi kotvou a tycemi statoru stejna "vzduchova mezera" a motor vic hluci, vibruje a hreje. Neboo uz byla zohnuta, protoze motor mirne vibroval i predtim, ale ne tolik, jako po nynejsim slozeni. OK, vyresim jindy, mam doma jiny, ale jinak stejny motor, jen mladsi 1976, myslim. Opet Mez Mohelnice, kotva je ale delsi, to musim uvest, protoze vaha je rozlozna na delsi plochu. Ten jsem musel ale rozebrat, protoze jsem ho uz driv chtel vycistit a ted se "hodi", Nez jsem ho rozebral, spustil jsem ho a krasne tichucky, nejakych 62dB i s vrtulkou, pecka. O dvacet dB min, to bude tichucke! Vymenil jsem loziska, vratil pruznou podlozku mezi lozisko a kryt opet bliz k hnaci hrideli, slozil a stejne chveni, stejne vibrace, a hlucnost (78-82dB) jako ten prvni. A ted se ukazalo, ze chyba mozna neni vubec na "me strane", ze je to proste jenom spatne vycentrovane, vyosene. Na YT nic k motorum neni, na netu najdu clanky z ruznych vysokych o treba prave zminene vzduchove mezere mezi statorem a rotorem, jinak nikde zadny manual na technologicke slozeni motoru pro jeho spravnou a hladkou funkci. Muze me nekdo naucit, jak skladat motory? Nebo dat nejaky tip, ceho se vyvarovat? Normalne by se diky te pruzici podlozce (krouzku) mela hridel dat "zmacknout" , proste na zdravem tichem motoru se hridel o par (jo, asi 2) mm volne hybe proti protitlaku te podlozky, Zajimave je, ze kdyz jsem z vnejsku nahral kryt kolem vystupu hridele na "spodni" strane, tak to pruzit zacalo, jak to zchladlo, tak nic. Vrele diky.
Dawe
Příspěvky: 2528
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

22. 4. 2024, 3:08

Nesem specialista na repase motoru, ale par jsem jich uz vyvazoval.
V podstate tam muzou byt dve kategorie pricin toho buzeni.
Prvni je zjevna deformita - ohnuty hridel rotoru, nesoustrednost remenice....
Druha je nevyvaha dana jen nehomogenitou ci drobnou deformitou.
Tu prvni je potreba nejdriv co nejlip opravit a pak vyvazit alespon staticky.
Tu druhou pak vyvazit opet alespon staticky. Vyvazovani staticky na britech, pripadne na externich volnych loziscich. Vyvazovat odebiranim materialu kotvy pobliz stredu delky, pripadne naooak pridanim vyvazovacich podlozek na cela.
Pokud ti haze remenice nebo lopatky vrtule i axialne, je to taky spatne a chce opravit, nebo dovyvazit dynamicky.

Co se tyce te talirove, nebo vlnove podlozky, tak ta by mela byt predepnuta na stred sve pracovni delky uprostred rozsahu pracovnich teplot. Jestli ji mas nadoraz za pokojove teploty, mozna by to chtelo odebrat nejakou vymezovaci podlozku (pokud tam jsou).
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
r4cv
Příspěvky: 2701
Registrován: 8. 12. 2009, 8:32
Bydliště: Topoľčany

22. 4. 2024, 8:35

ložiská na motore som menil viackrát.
napr. na 7,5kW čo točí 8000ot/min. rozobratie bez násilia, ak treba tak pod lisom, podložiť tak, aby sila išla tam kde treba (ložiskový krúžok)
zloženie a motor ide zas ako hodinky.

musel si spraviť dačo zlé. nemlátil si do hriadeľky pri rozoberaní? resp. do ložísk pri skladaní? aké ložiská si použil? - výrobca, typ, presnosť a pod.
NoDebate
Příspěvky: 25
Registrován: 12. 1. 2023, 8:18

23. 4. 2024, 11:09

Ale ja tech motoru uz taky udelal par, asi ctyri pet a vsechny predchozi v pohode, tyhle male 370W vybavuji lozisky Nachi nebo ZKL, v tom bych problem nevidel, meril jsem jejich kolmost k hrideli, v pohode. Spis bych vidle vyoseni v pouzdru loziska, ktere je soucasti krytu motoru a je hlinikove, protoze kdyz ho nahreju, lozisko je v nem axialne posuvne, coz je zadouci, aby mohla byt vyuzita pruzna podlozka a snizilo se tak chveni a namahani lozisek. Jak to vychladne, tak to "zcepeni" :) a po zapojeni (jedno na kterou stranu otaceni) motor volne polozeny na podlozce "tancuje", coz pred vymenou lozisek nedelal. Do niceho jsem nemlatil, stara loziska vylisovavam, nova nalisovavam, vzdy zpusobem na hridel tlakem na vnitrni krouzek loziska, do pouzdra tlakem na vnejsi krouzek loziska. Vzdy delam vsechno "stejne" a u techto dvou motoru je proste nejake mini vyoseni a nejsem schopny prijit na to kde. Jestli mam treba davat prvni kryt (pouzdro loziska) privraceny k "vrtulce" (nebo vespod, chcete-li) a pak horni dil, nebo naopak. Horni dil nedrzi na telu motoru moc dobre, to se musi pres zavitovky stahnout s dilem na druhe strane, naopak dil spodni (na te druhe strane) drzi na motoru jak pribity. Tam asi nekde delam chybu. V tom skladani nejspis.
zverodoktor
Příspěvky: 3010
Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
Bydliště: Bratislava

24. 4. 2024, 7:33

Ahoj,
na elektromotory sa obvykle používajú ložiská zo zväčšenou axialnou vôľou C3. Štandardné môžu byť moc "tesné".
Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí...
ovi-ivo
Příspěvky: 1117
Registrován: 12. 4. 2015, 9:41
Bydliště: kůsek od Hodonína

24. 4. 2024, 8:56

Možná blba otazka: A než motor rozděláš uděláš si rysky, abys dal dekle pak do stejné díry a nepootočil snima? Já to jednou neudělal a motor se skoro nemohl točit jak to bylo z osy, a 2 hodiny laborovani jak to bylo.....aby to nedřelo.
NoDebate
Příspěvky: 25
Registrován: 12. 1. 2023, 8:18

26. 4. 2024, 9:43

ovi-ivo píše: 24. 4. 2024, 8:56 Možná blba otazka: A než motor rozděláš uděláš si rysky, abys dal dekle pak do stejné díry a nepootočil snima? Já to jednou neudělal a motor se skoro nemohl točit jak to bylo z osy, a 2 hodiny laborovani jak to bylo.....aby to nedřelo.
Ty myslis na hrideli z vnejsi strany krytu si udelat rysku? Ne, to nedelam, to by mohlo pomoct. Ja si nicmene porad myslim, ze to neni vycentrovanim horizontalnim (rotor vuci tycim a vinuti statoru), ale spis vertikalnim. Pri skladani proste neutahovat vsechny tri (nebo ctyri, dle motoru) zavitovky uplne, ale postupne pridavat/ubirat a vyzjistit idealni polohu. Ne?
Milan199
Příspěvky: 2939
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

26. 4. 2024, 11:05

NoDebate píše: 26. 4. 2024, 9:43
ovi-ivo píše: 24. 4. 2024, 8:56 Možná blba otazka: A než motor rozděláš uděláš si rysky, abys dal dekle pak do stejné díry a nepootočil snima? Já to jednou neudělal a motor se skoro nemohl točit jak to bylo z osy, a 2 hodiny laborovani jak to bylo.....aby to nedřelo.
Ty myslis na hrideli z vnejsi strany krytu si udelat rysku? Ne, to nedelam, to by mohlo pomoct. Ja si nicmene porad myslim, ze to neni vycentrovanim horizontalnim (rotor vuci tycim a vinuti statoru), ale spis vertikalnim. Pri skladani proste neutahovat vsechny tri (nebo ctyri, dle motoru) zavitovky uplne, ale postupne pridavat/ubirat a vyzjistit idealni polohu. Ne?
Na víkách motoru je centráž takže by pootočení vadit nemělo. Většinou jsou ale patky nesymetrické a minimálně by to blbě vypadalo. Tedy seznačit si víka a dát je zpátky shodně je lepší !
Co je nesmírně důležité - víka musí být rovnoběžně. Dosedací plochy na statoru a centráž a dosedací plochy vík musí být luxusně očištěné !!! Potom při montáži víka postupně dotahovat a kontrolovat zda si opravdu sedla.

Pokud rotor vypadá poškozený, tak samosebou zkontrolovat házivost. Ta by měla být ve "stovce".
Odpovědět

Zpět na „Ostatní elektromotory“