24. 8. 2023, 8:01
SU16 je vylepšená MN80. Hlavní rozdíl je v použití kuželíkových kožisek v SU16. Díky nim je tření výrazně menší a vřeteno se točí po vypnutí motoru nepřijatelně dlouho. Proto je u SU16 brzda motoru.
Když jsem začal SU16 používat, velmi mi vadilo, že elektromagnetická brzda zastavuje vřeteno "na fleku". Při vypnutí motoru to je takový ráz ( alespoň u mého kusu ), že jsem měl obavy, aby se mi univerzálka nevyšroubovala z vřetene ven a nespadla na lože. A když jsem si k původní univerzálce 80mm pořídil ještě 125mm, ráz byl pro mne nepřijatelný a rozhodl jsem se to nějak řešit.
Původně jsem chtěl vyřešit problém nějakým seřízením brzdy, ale motor je tak blbě přístupný, že jsem šel raději cestou přes elektrické ovládání brzdy.
Přívod k brzdě motoru jsem doplnil jednoduchým elektrickým obvodem, který brzdu aktivuje relativně plynulým a hlavně definovaný způsobem.
Popis funkce:
malý síťový transformátor cca 3W jsem doma našel jen na 9V a to nestačilo k spolehlivému sepnutí relé, které se dělají standardně na 12V nebo 24V a proto je pouzit zdvojovač napětí ze dvou diod a dvou kondíků. Po zapnutí motoru se přivede napájecí napětí na náš pomocný obvod a sepne se relé 1 i relé 2. Při vypnutí motoru se s určitým zpožděním jako první rozepne relé 1 a proud do brzdy prochází přes rezistor, který je paralelně ke kontaktům relé 1. Relé 2 se rozpojí s větším zpožděním díky kondenzátoru, který je k němu připojen paralelně. Všechny tři kondenzátory jsou 1000uF, diody jakékoli, např. 1N4007, rezistory v obvodu spínání brzdy musí být dimenzovány na síťové napětí. Celý obvod je realizován na malé univerzální desce a je zabudován do rozvaděče.
Až budu mít rozvaděč rozdělaný, ještě sem doplním fotku, jak to vypadá.
Schema:
-
Přílohy
-