Volba modulu pro hřeben

krytí posuvových šroubů a jiné věci spojene s tématem
AcemanLB
Příspěvky: 564
Registrován: 11. 11. 2008, 8:53
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

26. 9. 2012, 11:33

Tak vám všem děkuji za postřehy, mám v tom ještě větší guláš :D Na jakou přesnost by se dalo dostat s modulem 2 a normální ozubeným aby to zabíralo slušně? Hlavní účel bude obrábění dřeva. Ten šnek na hřeben vypadá nejlíp, ale jak už bylo napsáno bude problém sehnat, strýček gůgl mi moc neporadil. Nějaká rada kde to sehnat? Důležitá je i cena. Budu potřebovat na Xko z obou stran 3 metry. Jak by potom bylo řešené napojení motoru na toho šneka? přes řemen?
ledvinap
Příspěvky: 793
Registrován: 8. 11. 2009, 4:40
Bydliště: Plzen

26. 9. 2012, 3:37

Neslo by pouzit ozubeny hreben s primym ozumenim a (mozna vicechody) snek, ktery by byl vuci hrebenu otceny o uhel zavitu? Pokud by byl uhel kolem 30 stupnu, bylo by mozne umistit motor do osy sneku pomerne blizko k hrebenu. Jen je otazka, jak by to bylo slozite na vyrobu ... neco jako http://kmoddl.library.cornell.edu/model.php?m=580" onclick="window.open(this.href);return false;
Josef
Sponzor fora
Příspěvky: 5699
Registrován: 19. 11. 2006, 9:25
Bydliště: Valašsko

26. 9. 2012, 4:52

Taky by to šlo, ale jak už bylo uvedeno výše, je styk kola a hřebene bodový. To je stejné, jako když se použije šnek a kolo se šikmými zuby. Bodový styk pro nenáročné aplikace.
RaS
Příspěvky: 8589
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

26. 9. 2012, 5:22

pokud použije šnek musí k němu nechat udělat i hřeben, firem co dělá ozubené kola a hřebeny je dost nicméně cenově to bude těžko konkurovat běžnejm hřebenům a ozubenejm kolům co se dělaj ve stovkách a v metráži..
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7217
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

26. 9. 2012, 9:40

nevymejšlejte žádný harakiri
http://www.youtube.com/watch?v=M_ayRAHe ... creen&NR=1" onclick="window.open(this.href);return false;
ve 3:10 min je hezky vidět jak se rovná ozubenej hřeben modul odhaduju na 1,5 podle lineárů
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
tumlik
Sponzor fora
Příspěvky: 3596
Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
Bydliště: já su z Moravskej :-)
Kontaktovat uživatele:

29. 9. 2012, 9:41

Josef píše:Tady jsem vám nafotil hřeben se šnekovým a s přímým ozubením. Snad je to trochu vidět, jaký je tam rozdíl.
Tohle jsem, přiznám se nikdy neviděl :wink: , a to foto je z jaký mašiny Josef? Jen tak ze zvědavosti, ať neumřu blbej :D
http://www.tumlikovo.cz/
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
Josef
Sponzor fora
Příspěvky: 5699
Registrován: 19. 11. 2006, 9:25
Bydliště: Valašsko

29. 9. 2012, 10:37

No, tak aby to skonání v nevědomosti nebylo mou zásluhou... Doufám, že požiješ na tomto světě ještě mnoho a mnoho let.
K věci: GO a modernizace (předělávka na CNC) soustruhu s NDR - DXWK1250. Je to pohon koně (ten šnek). Původně tam byl stejný (jen masivnější) i pohon podélného suportu. Nyní to požene kul. šroub. Lože ze dvou dílů. Brousili jsme jim to. Pěkná pakárna to spasovat (hodně šikmých ploch), počítat teploty na desetiny stupně a korigovat právě broušený kus s hotovým, při rozdílné teplotě, když si uvědomíš, že °C delá na metru 0,011 mm a lože je široké skoro dva metry. A jejich konstruktér do výkresů napíše, že souběhy, rovinosti, přímosti, kolmosti a úhly chce ve stovce, ale na celé délce! Pak zalituješ, že nejsou povoleny fyzické tresty...
AcemanLB
Příspěvky: 564
Registrován: 11. 11. 2008, 8:53
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

19. 10. 2012, 12:15

Tak nějak marně pátrám kde sehnat 2 stejné hřebeny. Rád bych aby se na 3 metrové délce rozcházely maximálně o 2-3 desetiny. Poradí někdo? Nebylo by přeci jen výhodnější jít do řemenů?
lubos
Sponzor fora
Příspěvky: 5091
Registrován: 2. 5. 2007, 3:47
Bydliště: Praha

19. 10. 2012, 12:57

To je jen otázkatoho kolik za to chceš dát. Myslím že i když použiješ řemen tak ho na každé ze stran nenapneš stejně. Řekl bych že by bylo jednodušší použít 2 hřebeny, ty poměřit a obě osy mít nastavené zvlášt . Druhá možnost je ta že si uděláš třeba 500mm kusy toho hřebenu oměříš, necháš zakrátit na přesno a ty pak k sobě poslkádáš tak aby ti vyšla celková úchylka na obou stranách stejná. Co jsem měl možnost vidět na kvalitních portálkách tak tam jsou články cca 300mm každý broušený a rozměr délky na stovku. Ty články jsou pak k sobě přišroubovány tak, aby to pěkně pasovalo.
XpertMill, Gravos, Ninos, Galaad
IQ156
-1500Kč, -520Kč, -1čokoláda, - 28000Kč
www.freeair.cz www.rotexelectric.eu www.retrofitcnc.cz
AcemanLB
Příspěvky: 564
Registrován: 11. 11. 2008, 8:53
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

19. 10. 2012, 1:34

Já to právě chtěl pohánět jedním motorem, takže nastavení každé strany zvlášť mi nevyhovuje, chtěl jsem se s náklady dostat do max 10 tis. včetně oz. kol. Ještě řeším jestli to nechat kalit a jakej vliv to bude mít na cenu a životnost.
Řemen mi přijde daleko levnější a snažší varianta. To napnutí řemenu, tuhost atd. jsou další otázky.
lubos
Sponzor fora
Příspěvky: 5091
Registrován: 2. 5. 2007, 3:47
Bydliště: Praha

19. 10. 2012, 1:51

Pokud nutně chceš 1 motor (což mi nepřijde rozumné u takhle velké mašiny) tak si nech od někoho zpočítat jak moc budu veliká propojovací hřídel aby se ti nekroutila. Pokud bych to dělal já a chtěl ušetřit tak bych použil dva motory, a možná že mezi ně dal navíc hřídel která by byla jako pojistka když by jeden vypadl aby se ti to celé nezmařilo. Použil bych obyč ozubené hřebeny , které bych nakrátil oměřil a srovnal tak aby nebylo nutné použít korekci v pulzech. Nebo si pro hřebeny zajed osobně a vyber si 2 které budou podobné.
XpertMill, Gravos, Ninos, Galaad
IQ156
-1500Kč, -520Kč, -1čokoláda, - 28000Kč
www.freeair.cz www.rotexelectric.eu www.retrofitcnc.cz
Josef
Sponzor fora
Příspěvky: 5699
Registrován: 19. 11. 2006, 9:25
Bydliště: Valašsko

19. 10. 2012, 3:56

Pokud by jsi je chtěl mít opravdu stejné, tak sehnat někoho, kdo má univerzální frézku s křížovou hlavou a podélnou děličkou a nechat si jednotlivé segmenty vyfrézovat v párech. Vyšlo by to ovšem poněkud mastněji.
AcemanLB
Příspěvky: 564
Registrován: 11. 11. 2008, 8:53
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

19. 10. 2012, 11:08

Ok, takže nejjednodušší cesta bude koupit 6 metrových hřebenů a ty se pokusit pospojovat tak aby to co nejlépe pasovalo. Pokud budou problémy tak nasadit dva motory a každý nastavit jinak. Chápu to tak správně? Budou vyhovovat hřebeny z CNC shopu? Víte někdo o lepším zdroji ve slušné přesnosti a ceně?
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7217
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

20. 10. 2012, 8:38

ozubené hřebeny se běžně nastavují, dělá se to tak že jeden přišroubuješ a přikolíkuješ kuželovými kolíky na své místo, další v řadě přitáhneš provizorně a oba spojíš třetím kusem vloženým obráceně napůl do prvního a do druhého kusu. Tím dosáhneš správné rozteče zubů ve spoji prvních dvou kusů a druhý kus přišroubuješ a přikolíkuješ.
Jak prosté, Watsone. Potřebuješ dva vrtáky, závitníky, kuželový výstružník, kolíky a truhlářskou svěrku.
Hřebeny nařežeš +- na potřebnou délku flexou v patě zubu, mezi nimi ve spoji vznikne mezera která ničemu nevadí, správná rozteč zubů ve spoji je zaručena výše popsaným postupem.
Synchronnosti chodu jedné a druhé stany pohonu dosáhneš seřízením, např. pootočením konců spojovací hřídele proti sobě a zafixováním ve správné poloze.
Z tohoto důvodu se vůbec nemusíš zabývat polohou hřebenů na jedné a druhé straně stolu proti sobě, orientací pastorků atd.
Spojovací hřídel by měl z důvodu vysoké torzní tuhosti mít co největší průměr, vhodné je udělat ho z trubky.
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
AcemanLB
Příspěvky: 564
Registrován: 11. 11. 2008, 8:53
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

20. 10. 2012, 9:33

Výborně to vypadá fakt jednoduše :) Jediné čemu moc nerozumím je toto
Synchronnosti chodu jedné a druhé stany pohonu dosáhneš seřízením, např. pootočením konců spojovací hřídele proti sobě a zafixováním ve správné poloze.
Bylo by nějaké video, obrázek nebo něco pro tupouny jako jsem já?
To pootočení myslíš jako posunutí v ose X? :shock:
Odpovědět

Zpět na „Ostatní mechanika“